Ik heb een 2015 EXL (AWD, 2.4 NA), mijn vrouw heeft een 2019 EXL (AWD, turbo 1.5, wat enigszins vergelijkbaar is met de '17). Ik rijd ze allebei, maar meestal mijn '15.
Mijn '15 (bij 68K):
Geen grote problemen, hoewel het wel het "automatische deurslotprobleem" heeft (weet niet zeker wat er aan de hand is, maar het lijkt een parasitaire drain op de batterij te veroorzaken).
Gaat elke 30k door achterste remblokken en -schijven. De laatste keer heb ik de blokken er na 15K uitgehaald en schoongemaakt/gesmeerd, maar toch maar 30K gehaald. Nog steeds de originele voorste. Mijn rijgedrag zou als zachtaardig worden beschouwd.
Ik vind dat de halogeenkoplampen meer dan voldoende zijn.
Ik mis de rij"hulpmiddelen" niet in mijn '15, behalve de adaptieve cruise control op reis.
Ik gebruik de telefoonfuncties in mijn '15 niet (behalve bluetooth-telefoongesprekken).
Radio is beter in de '19.
'15 heeft een cd-ingang (die ik zelden gebruik). Al mijn muziek staat op een 128 GB USB.
De '15 heeft meer weggeluid dan de '19, maar niet zo storend.
De turbo 1.5 motor/CVT-transmissie in de '19 van mijn vrouw lijken veel verfijnder - de '15 2.4 NA motor draait hoger in lichte belasting (waarschijnlijk te verwachten met het hogere koppel bij lage toeren met de turbo 1.5). Motor op de '15 draait meer dan 4K op sommige bergopwaartse snelweghellingen bij 65-75 MPH. De '19 draait niet zo hoog onder dezelfde omstandigheden.
Ik heb sinds nieuw gemiddeld 29,5 MPG (berekend) verbruikt op mijn '15. Dat omvat vier maanden winterbanden en een jaar lang Thule vierkante dakdragers). Mijn kilometers op de snelweg gaan naar beneden naar 26 als ik een kajak vervoer. De '19 van mijn vrouw heeft sinds nieuw ongeveer 31,5 (aangegeven) verbruikt (geen winterbanden of dakdragers).
Succes.