Honda CR-V Owners Club Forums banner
Status
Not open for further replies.

Een gids voor het installeren van aftermarket tweeters onder de fabrieksroosters in een 3e generatie CR-V

7.8K views 1 reply 2 participants last post by  otto888man  
#1 ·
Het leek erop dat ik geen informatie kon vinden over tweeter-upgrades in de 3e generatie, dus ik dacht dat ik dit hier zou plaatsen voor iedereen die geïnteresseerd zou kunnen zijn. De gemakkelijke route zou zijn geweest om een gat in de grille te snijden voor een flush mount, of om het op het oppervlak te monteren, maar ik wilde een volledig originele look behouden. Laten we beginnen!

Uit de servicemanual komen de dashboardgrilles eruit door ze van de voorrand op te wrikken waar ze met plastic clips zijn bevestigd. Een trimverwijderingsgereedschap zou ideaal zijn, maar een schroevendraaier met een doek of wat tape is voldoende. Als ze er eenmaal uit zijn, moet je ze loskoppelen van de bedradingsboom. Verrassend genoeg zijn de tweeters eigenlijk naar je toe gericht in plaats van alleen maar in de voorruit te stralen, zoals bij andere auto's. De tweeters zelf zijn in de grille geklikt en hebben een cirkelvormige opening met een uitsparing voor de connector/condensator.
Image
Image

De standaard tweeter is een 1 inch tweeter, terwijl de opening van de behuizing/grille ongeveer 1,5 inch meet. Honda gebruikt dezelfde tweeter ook in verschillende modellen.

Je zult onderzoek moeten doen om te zien of je gewenste tweeter fysiek in de opening past. Mijn wapen van keuze is de 3/4 inch Infinity Primus 753T omdat hij vrij klein is en ik dacht dat de cilindrische vorm het gemakkelijker zou maken om te monteren (en ik heb een beetje merkentrouw). Ik heb uiteindelijk de meegeleverde oppervlaktemontage en een laag schuimtape als afstandhouder gebruikt om hem goed te laten passen, zoals je op de volgende foto's zult zien. De tweeters werden vervolgens met hete lijm op hun plaats gelijmd.
Image
Image

Last but not least, bedrading. Ik houd er niet van om in fabrieksbedrading te knippen, tenzij ik het absoluut moet doen. Gelukkig maakt een merk genaamd RED WOLF tweeter-draadadapters voor veel verschillende voertuigen. Zelfs Crutchfield heeft deze niet. Deze is compatibel met onze 3e generatie en ik zal hem in deze gids gebruiken. De adapters worden geleverd met standaard luidsprekerconnectoren aan de andere kant, maar tenzij je de juiste bij de hand hebt, zul je ze moeten afknippen om ze op de tweeter-crossover aan te sluiten. Iets wat me opviel aan deze adapters is dat ze eigenlijk verkeerd zijn gelabeld in vergelijking met wat het FSM-bedradingsschema aangeeft. Ik denk niet dat de polariteit op tweeters veel uitmaakt, maar het zat me niet lekker, dus ik heb de draden omgedraaid bij het splitsen.
Image
Image

^ Correcte polariteit

Als dat allemaal gedaan is, krijg je zoiets:
Image

Dankzij al ons harde werk kunnen we hem nu net als de fabriekstweeter installeren door hem aan te sluiten en terug te klikken.

Nu de ultieme vraag: hoe klinkt het? In één woord: ongelooflijk.

Ik heb geluiddemping en Infinity Primus PR6512IS-luidsprekers in de deuren, evenals een compacte Rockville SS8P-subwoofer onder de passagiersstoel, maar de zwakste schakel waren de tweeters. Geen enkele hoeveelheid EQing kon de hardheid en modderigheid van de originele Honda-tweeters wegnemen. Deze nieuwe tweeters klinken zo veel helderder en duidelijker, wat precies was wat ik zocht om de dagelijkse ritten een stuk aangenamer te maken.

Conclusie: Als je nog steeds de originele luidsprekers hebt en op zoek bent naar een kosteneffectieve upgrade voor je audio, raad ik je ten zeerste aan om met de tweeters te beginnen.

Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.