Honda CR-V Owners Club Forums banner
Status
Not open for further replies.

Koelvloeistof / Radiator Roest

8.3K views 38 replies 11 participants last post by  Carbuff2  
#1 · (Edited)
Dus nadat ik mijn 310.000 km CRV had gekregen - banden/schokdempers/atf-vloeistof vervangen (was zwart) en andere dingen - besloot ik de conditie van de koelvloeistof te controleren (ik woon in een mediterraan klimaat - dus extreme temperaturen - winter 5C (Celsius) en zomer 30C of iets hoger) en mijn hart
Image
zonk - is dit een indicatie van ernstige roest binnenin? Suggesties om dit te verhelpen zo ja? Dit is lokaal verkrijgbaar Radiator Flush | Wynn's South Africa Maar weet niet zeker of iemand een vergelijkbaar product heeft geprobeerd?

Heb de threads gelezen om "Honda Blue" voorgemengd te gebruiken - Maar wil weten of er nog andere actie is om te ondernemen om te stoppen wat ik als roest waarneem?

#4 ·
:oops: Het lijkt erop dat iemand een niet-standaard koelvloeistof heeft gebruikt. Mogelijk vanwege problemen met de beschikbaarheid?

Die spoelproducten zijn gemaakt voor auto's die de oude groene koelvloeistof gebruikten, voor zover ik weet. Voor auto's met messing radiatoren en gietijzeren motorblokken.

Neem de radiatordop eraf en kijk hoe de passages eruitzien. Als je een 'korst' ziet die de gaten blokkeert, dan is spoelen gerechtvaardigd. Ik kan je vertellen dat de radiator van onze '06 V er na 198.000 mijl zo goed als nieuw uitziet...

Zerex heeft hier in de VS 'Blue Asian' koelvloeistof beschikbaar, als je geen Honda-spullen kunt krijgen.

Save
#6 ·
Goed gezien, UK-Kev. Misschien heeft iemand de ruitensproeierfles gevuld met antivries voor campers? :rolleyes:

@Dave ZA Verwijder je radiatordop...laten we een foto zien...

• Like
Reactions: UK-Kev
Save
#8 ·
Bedankt voor de foto's... is het mogelijk om wat koelvloeistof af te zuigen zodat we in de koelribben kunnen kijken?

En hoe zit het met een zijaanzicht van de radiatordopveer? Is dat vuil dat ik denk te zien?

Als er zich een ophoping voordoet op de dopveer of in de radiator, zou ik zeker proberen te spoelen via meerdere keren aftappen en vullen. U moet dit mogelijk 2-3 keer doen om de koelvloeistof weer 'helder' te laten lijken.

++++++++

Ik weet dat het niet ongebruikelijk is dat garages een niet-standaard koelvloeistof gebruiken in sommige regio's. Het belangrijkste is om een HOAT-koelvloeistof te gebruiken zoals Honda aanbeveelt. Het koelsysteem en de motor zijn van aluminium.

• Like
Reactions: UK-Kev
Save
#24 ·
Bedankt voor de foto's...is het mogelijk om wat koelvloeistof op te zuigen zodat we in de koelribben kunnen kijken?

En, wat dacht je van een zijaanzicht van de radiatordopveer? Is dat vuil dat ik denk te zien?

Als er ECHT een ophoping is op de dopveer of in de radiator, zou ik zeker proberen te spoelen via meerdere afvoeren en vullingen. Mogelijk moet u dit 2-3 keer doen om de koelvloeistof weer 'helder' te laten lijken.

++++++++

Ik weet dat het niet ongebruikelijk is dat garages een niet-standaard koelvloeistof gebruiken in sommige regio's. Het belangrijkste is om een HOAT-koelvloeistof te gebruiken zoals Honda aanbeveelt. Het koelsysteem en de motor zijn van aluminium.
Hoi, voeg een radiator spoelrit toe voor een dag of twee. Spoel de radiator uit, maar onthoud dat als de radiator bruin en roestig lijkt, uw motor binnenin hetzelfde probleem heeft.
Verwijder de onderste slang en spoel de radiator een paar minuten of totdat u ziet dat het water schoon is. Bevestig de slang en vul hem met Valvoline radiatoradditief, verkrijgbaar bij Midas of Goldwagen of andere auto-onderdelenfaciliteiten. Spoel het systeem na ongeveer een maand opnieuw, zodat het radiatoradditief bij de waterpomp en het blok komt en alles schoonmaakt. Gebruik dan alleen Valvoline radiatoradditief...Mooi en groen radiatoradditief dat ik al 50 jaar gebruik voor het onderhoud van mijn auto's en alle auto's van de directe familie....Succes van een collega Zuid-Amerikaan in Potchefstroom

#9 ·
Dus - ondanks het bekijken van Scotty Kilmer-video's en het bekijken van verschillende threads op deze site - ben ik nog steeds onzeker over wat een flush versus een verandering inhoudt (afgezien van het voor de hand liggende)? Het is duidelijk dat er roest is - na het rondlopen met mijn vingers rond het radiatorgat en het proeven ervan - kon ik de zeer fijne roest proeven. Zenex Blue is erg kostbaar (ongeveer 5 keer duurder dan elk lokaal product - directe import) - moet nog controleren wat de Honda-dealer zal leveren? ) - Maar ik denk nog steeds dat ik een additief moet toevoegen om de roest te verwijderen - dan spoelen en dan een geschikte vloeistof toevoegen (ervan uitgaande wat Honda suggereert) - Met andere woorden, zal de Honda-vloeistof actief roest verwijderen - en dan na x mijlen afvoeren om te voorkomen dat het optreedt) - Of moet ik een behandeling A voor roestverwijdering (met spoelen) ondergaan en deze vervolgens vervangen door een roestremmer, zoals de dealer suggereert?

#10 ·
Kon geen roestvorming zien - geen brokken etc. zoals per uw suggestie - Maar de kleur lijkt op roest (en smaakt naar roest) - dus wil roest verwijderen (spoelen met een tuinslang na het verwijderen?) en dan een roestwerende koelvloeistof toevoegen (ga ervan uit dat dat is wat Honda suggereert).

#12 ·
Maar de kleur ziet eruit als roest (en smaakt naar roest) -- dus wil ik roest verwijderen (doorspoelen met een tuinslang na het verwijderen?) en dan een roestwerend koelmiddel toevoegen (ga ervan uit dat dat is wat Honda suggereert)
Raar. Maar zelfs na tientallen jaren aan auto's te hebben gewerkt, zou ik je niet kunnen vertellen hoe koelvloeistof smaakt. :rolleyes: Yukkkk.

+++++++++

Koelvloeistof vervangen (Honda-aanbeveling) is gewoon het aftappen en vullen van de radiator. Verwijdert niet alle koelvloeistof. Daarom zegt Honda dat de eerste koelvloeistofvervanging na 10 jaar/100.000 mijl wordt gedaan, maar daarna om de 5 jaar/50.000 mijl. (Doe je eigen km-conversie. :giggle: )

Echt spoelen/totale koelvloeistofvervanging vereist meer. Omdat niemand weet wat er in de gewone watervoorraden zit, is het gebruik van een waterslang prima om te spoelen, maar zou het een paar extra koelvloeistof 'vervangingen' daarna met zich meebrengen, met ofwel een voorgemengde koelvloeistof of een concentraat (met gedestilleerd of gedemineraliseerd water toegevoegd, om de concentratie op 50-50 te brengen).

Als OEM Honda blauwe koelvloeistof te duur is, kun je geconcentreerde Honda koelvloeistof krijgen bij sommige motorzaken. Zorg er wel voor dat je HOAT kunt vinden.

"Honda Type 2 koelvloeistof is een HOAT (hybride organische zuurtechnologie) antivries, de groene die je waarschijnlijk in je auto hebt, is OAT, de twee reageren om een nare, schadelijke vloeistof te vormen als ze worden gemengd. "

Is groene Prestone of Peak merk koelvloeistof "All Makes All Models" bij jou in de buurt verkrijgbaar? Het gebruik daarvan zou een totale spoeling vereisen, maar het zou waarschijnlijk goed werken als het 'puur' is.

...En iedereen dacht dat motorolie-onderwerpen slecht waren... :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

#13 ·
Hallo autoliefhebber

Ik vermoed dat wat ik proefde "roestig water" was, maar ik kon geen "vuil" of ophoping zien - alleen een fijn, nat / talkpoederachtig residu toen ik met mijn vinger rond de radiateurinlaat ging - dus geen klonten etc. Dus als ik het goed begrijp, moet ik op zoek naar een HOAT-vloeistof om zowel bestaande roest te "doden" als toekomstige roest te remmen?

Lijkt beschikbaar - dus dit?

#16 ·
Hoi autoliefhebber

Ik vermoed dat wat ik proefde "roestig water" was, maar ik kon geen "vuil" of ophoping zien - alleen een fijn, nat / talkpoederachtig residu toen ik met mijn vinger rond de radiatorinlaat ging - dus geen klonten etc. Dus als ik het goed begrijp - moet ik op zoek naar een HOAT-vloeistof om zowel bestaande roest te "doden" als toekomstige roest te remmen?

Lijkt beschikbaar - dus dit?
Prestone voor alle voertuigen is een HOAT zonder silicaat, wat goed is. Maar als je Prestone ASIAN kunt vinden, zou dat beter zijn, omdat het een PHOAT is. Wat simpelweg betekent dat het een HOAT is die ook een fosfaatverbinding bevat die Aziatische fabrikanten gebruiken als een snelwerkende corrosieremmer.

#15 ·
Te oordelen naar hoe verwaarloosd uw andere vloeistoffen waren, zou het me niet verbazen als het systeem in het verleden met gewoon water is gebruikt.

Dat is inderdaad roest.

Denk maar aan welk deel van het koelsysteem niet van aluminium is gemaakt, en daar heb je je antwoord.

Spoelen betekent het reinigen van het koelsysteem door een chemisch product toe te voegen dat speciaal is gemaakt om het koelsysteem intern te reinigen. Of het nu gaat om afzettingen van gebruikt water, roeststof of deeltjes, motorolie (wanneer de koppakking faalt), transmissievloeistof... enz.

Bedenk nu dat dezelfde roestlaag die u tot nu toe hebt gezien, ook alle sensoren in het koelsysteem bedekt. Gewoon een gedachte.

#19 ·
Is dit het spul?
Nee. Niet hetzelfde bedrijf. Het zal er zo uitzien...

#21 ·
Zeer gebruikelijk in Thailand. Gebruik gewoon water - uit de waterleiding - dat in de meeste dorpen een grote stalen tank is die is verhoogd om huizen zwaartekrachtdruk te geven.
De mijne had de roestig uitziende koelvloeistof zoals de jouwe. Afgetapt, gevuld met Honda radiatorvloeistof en herhaald na een maand.
Nu als nieuw.
Ik denk dat als de motor niet oververhit raakt en geen codes geeft, het goed komt. Denk er niet te veel over na.

#25 ·
Ah cool Alfhoc in Potch -- heel erg bedankt -- Ga naar Midas / Goldwagen -- welk Valvoline-product stel je voor dat ik neem? De mensen op de site hebben bepaalde producten voorgesteld, en natuurlijk goed bedoeld, maar omdat ze geĂŻmporteerd worden - en het advies goed bedoeld is - gewoon kak duur :oops:. Dus als ik een lokaal merk kan krijgen, zou dat helpen -- Ik heb de berichten van hierboven genoteerd -- ze zijn ook allemaal logisch.

#26 · (Edited)
Dus vandaag een lokale monteur ontmoet, omdat ik advies wilde over de bovenstaande Valvoline-producten (Honda-agenten hebben geen voorraad koelvloeistof en konden niet adviseren over wanneer de voorraad zou arriveren / Zouden uiteraard ook geen commentaar geven op alternatieven) -- Hoe dan ook, mijn nieuwe lokale monteur heeft erop aangedrongen dat ik elke "radiatorspoeling" kan gebruiken -- "spoelen is spoelen" waren zijn woorden, zolang het maar van een gerespecteerd merk komt en de fles verzegeld is -- één liter water uit het systeem verwijderen en één liter spoeling toevoegen -- het voertuig 20 minuten rijden en opnieuw spoelen. Spoelen met een tuinslang en herhalen -- ook de slangen en het blok verwijderen en na het spoelen water rechtstreeks door het blok laten lopen met een slang om roestdeeltjes los te maken en weg te spoelen (buizen van het blok verwijderen). Voeg dan koelvloeistof toe -- hij stelt er een voor (helemaal niet duur -- dus ik geloof niet dat hij me probeert te bedriegen voor financieel gewin), maar ik kan er een kiezen zolang het maar een minimale verhouding van 1/4 glycol met gedestilleerd water heeft. Ik zei dat ik nerveus was, nadat ik op dit forum en You Tube had geluisterd naar de "problemen" van Honda-motoren met andere vloeistoffen -- hij was het ermee eens dat stuurbekrachtigingsvloeistof OEM moet zijn -- Maar met koelvloeistof stond hij erop dat glycol het actieve ingrediënt was in alle merken (het smeert afdichtingen en verhoogt het kookpunt) Als ik de glycol/waterverhouding correct had -- is al het andere slechts "marketing" en niet merkspecifiek. De kleur van de verschillende vloeistoffen is bijvoorbeeld slechts een poging om hun producten te differentiëren -- glycol is het belangrijkste ingrediënt. De koelvloeistof van de agenten is niet beschikbaar -- en de "Zenex Blue?" is 5 keer duurder dan het product dat zelfs de Honda-agenten me zouden leveren (als ze voorraad hadden) Gedachten van de mensen hier?

#29 ·
De monteur heeft erop aangedrongen dat ik elke "radiatorspoeling" kan gebruiken - "spoelen is spoelen".
Ik ben het niet eens met uw monteur. Voor een goed onderhouden auto werken de meeste merkradiatorspoelingen ongeveer hetzelfde en zijn ze in orde. Ze spoelen veel roest uit, maar er is een verschil tussen spoelen en neutraliseren. Uw auto lijkt niet in de staat "goed onderhouden" te vallen, maar dat is slechts mijn mening op basis van wat ik op uw foto's zie.
Hij zit er zeker naast over de koelvloeistof... gebruik altijd het type koelvloeistof dat door de fabrikant wordt aanbevolen.
U heeft een 50/50-mengsel nodig, tenzij u in extreem koude omstandigheden woont. Doe bij het vullen 1/2 van de totale capaciteit van het koelvloeistofsysteem (moet in de handleiding staan) met antivries van volledige sterkte en vul dan bij met gedestilleerd water.

#27 ·
Ik zou het houden bij een formulering die lijkt op de aanbeveling van Honda (OAT met silicaten). Het is vriendelijk voor al het aluminium. (Aluminum is de juiste spelling in de VS, haahaa.)

Die mengverhouding kan dienen om oververhitting en bevriezing te voorkomen, maar er zijn meer problemen.

Ik herinner me nog levendig dat ik "vroeger" koelsystemen moest aftappen en vullen (en SPOELEN), en ze zouden TOCH verstopt raken en je zou het zien op de slangen als je in de radiator keek.
Onze 35 jaar oude sportwagen heeft de opbouw zichtbaar in veel van zijn koelkanalen.

Save
#30 · (Edited)
Bedankt voor de input -- Ik realiseer me dat het gebruiken van een OEM-koelvloeistof de veiligste manier is en uiteindelijk de route die ik nastreefde (maar de dealers hebben het momenteel niet op voorraad, enz.) en ik ben bereid om meerdere keren te spoelen, aangezien ik een beginnende maar onervaren thuis-monteur ben --(er is me verteld dat ik de slechtste soort ben). Aangezien mijn CRV niet goed onderhouden is op basis van de roestniveaus in de expansietank-peilstok, zou een 1/2 Glycol-mengsel met water (de fles zegt 94% Glycol -- dus zeker geen premix) de motor beschadigen totdat ik het juiste spul kan krijgen van de Honda-dealers? Ze zeggen nog een maand -- "misschien" om de juiste vloeistof te krijgen (kost ook een hoop -- maar dat verwachtte ik van de dealers). Er wordt in deze thread een Valvoline-product genoemd van een collega-Afrikaan -- Ik weet alleen dat het "groen" is -- en gewoon vragen om een "Valvoline groene koelvloeistof" liet de manager van de lokale onderdelenwinkel me aankijken alsof ik niet wist wat een radiator was :ROFLMAO: Ook .. gedachten over het verwijderen van de koelvloeistofleidingen van het blok (zoals aanbevolen door mijn monteur) en het injecteren van water via een tuinslang door de "pijpgaten"? (dit werd voorgesteld na het spoelen van de radiator) -- Het klinkt extreem -- hoewel logisch?

#32 ·
Ik kan niet zeggen wat uw glycolmix zou doen...nooit geprobeerd.
U hoeft de Honda-koelvloeistof niet te gebruiken. U moet wel de Honda-koelvloeistof type gebruiken. Ik gebruik geen merk Honda.
Ik verwijder de slang naar de kachelkern en spoel daar terug (zet de kacheltemperatuur op hoge hitte, want er zit een klep in de leiding naar de kachelkern) samen met het spoelen door de gemakkelijkere plaatsen zoals de radiator.

Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.