Honda CR-V Owners Club Forums banner
Status
Not open for further replies.

Reparatie van het koelsysteem, verward over Honda-onderdeelnummers

13K views 10 replies 4 participants last post by  Theguywhobea  
#1 ·
Hallo allemaal, ik moet mijn koelsysteem vernieuwen omdat mijn radiator een lek heeft ontwikkeld in de bovenste tank. Ik merkte ook dat er een metalen buisachtig ding onder de inlaat zit dat er ook erg roestig uitziet en koelvloeistof lekt, dus ik vermoed dat ik dat ook moet vervangen om van mijn lekken af te komen.

Als ik het servicehandboek doorlees, vermoed ik dat dit ofwel de waterdoorgang is die lekt, of op zijn minst de verbindingsbuis uit deze afbeelding (A)
Image

Ik moet het morgen nog eens goed bekijken en bevestigen. Is dit een veelvoorkomend probleem bij deze auto's? Is er nog iets anders dat ik moet doen als ik er toch mee bezig ben? Aangezien de waterdoorgang de helft van de waterpomp is, moet ik dan ook de waterpomp vervangen als ik er toch mee bezig ben??

En om terug te komen op mijn oorspronkelijke vraag. Als ik naar de onderdeelnummers kijk, hebben veel ervan twee verschillende nummers, ik vermoed voor in de VS gebouwd en voor in Japan gebouwd. Mijn CR-V is in de VS gebouwd, maar de onderdeelnummers zeggen niet voor welke ze zijn? Hoe kan ik dat zien?

Hier is een voorbeeld, de waterdoorgang is 19410-REZ-A00, maar dan is het ook 19410-REZ-A10. Welke is correct? Zijn ze allebei correct? Ik merk dat veel andere onderdeelnummers er hetzelfde uitzien, waarbij ze twee onderdelen hebben met een klein verschil aan het einde.

#2 ·
Ja, je bent verstandig om die koelvloeistofleiding te vervangen. Hij is vaak roestig. Een ZOEKOPDRACHT in het Gen3-gebied zal wat info opleveren.

Misschien kan iemand reageren over het verschil in onderdeelnummers. De online Honda-dealersites zeggen WEL of er een verschil is voor de verschillende fabricagepunten.

HondaPartsCheap zegt dat beide onderdeelnummers voor de waterpassage passen, en ik zou het 'hogere' nummer nemen.

#3 ·
Ja, je bent verstandig om die koelvloeistofbuis te vervangen. Hij is vaak roestig. Een ZOEKOPDRACHT in het Gen3-gebied zal wat info opleveren.

Misschien kan iemand reageren over het verschil in onderdeelnummer. De online Honda-dealersites zeggen WEL of er een verschil is voor de verschillende fabricagepunten.

HondaPartsCheap zegt dat beide onderdeelnummers voor de waterdoorgang passen, en ik zou het 'hogere' nummer nemen.
Bedankt voor de info, ik heb een korte zoekopdracht gedaan voordat ik deze post maakte, maar ik denk dat ik de verkeerde zoektermen heb gebruikt, want ik heb niet veel gevonden. Ik blijf zoeken!

#4 ·
Verschillende mensen gebruiken verschillende zoektermen. Ik kan me de werkelijke naam van de koelvloeistofleiding die roest niet herinneren, hoewel de minivan van mijn vrouw verschillende leidingen heeft die kunnen corroderen en lekken...

Save
#5 ·
De typische websites van Honda-dealers zijn moeilijk te gebruiken om naar onderdelen te zoeken. Je vindt het onder het motorgedeelte en vervolgens de subsectie waterslang. Het heet een "verwarmingsbuis". Een aantal mensen heeft zich ergerd, omdat het al een tijdje op de Honda Galactic backorder-lijst staat. Mogelijk moet u meerdere bronnen in het hele land doorzoeken om er een te vinden.

#6 ·
De typische websites van Honda-dealers zijn moeilijk te gebruiken om naar onderdelen te zoeken. Je vindt het onder het motorgedeelte en dan de subsectie waterslang. Het heet een "verwarmingspijp". Een aantal mensen heeft zich ergerd aan, omdat het al een tijdje op de Honda galactic backorder-lijst staat. Mogelijk moet je meerdere bronnen in het hele land doorzoeken om er een te vinden.
Ja, dat is me ook opgevallen. Ik heb de onderdelenafdeling van Bernadi gebeld om dit te verifiëren en ze zeiden dat ze dat onderdeelnummer lokaal op voorraad hadden, dus ik denk dat ik daarheen ga. Echt balen dat het erop lijkt dat ik de inlaat moet verwijderen. Is dit een bijzonder moeilijke klus? Mijn ergste nachtmerrie is proberen de inlaat te verwijderen en een moer te beschadigen of een tapeind te breken...

#7 ·
Eindelijk dit weekend aan de slag met deze klus. Bernardi had inderdaad de pijp en de o-ring. Moest ook mijn radiator vervangen, dus dat heb ik tegelijkertijd gedaan. Veel handleidingen vertellen je het niet, maar de Honda werkplaatshandleiding zegt wel dat je de bovenste schot (stang waar de motorkapsteun aan vastzit) moet verwijderen en ik denk zeker dat het de moeite waard is, ook al is het niet zo leuk om te verwijderen.

Begonnen met het breken van alle 4 de bouten van de radiateurventilator zoals gebruikelijk
Image

Doorgegaan en al het andere uit de weg gehaald. Koelvloeistof een tijdje afgetapt, de transmissiekoelleidingen, ECT-sensor losgekoppeld. En natuurlijk zat de "snelkoppeling" op de onderste radiatorslang vast, dus ik heb gewoon de slang eraf gehaald en de hele radiator eruit getrokken.
Image

De volgende stap was het verwijderen van het inlaatspruitstuk. Niet zo erg als ik had verwacht, met alles uit de weg kun je alle bouten bereiken en hoef je de gasklep niet te verwijderen zoals sommige mensen doen. Volg gewoon de werkplaatshandleiding. Heb het eraf gehaald, en voor 122k vind ik dat het inlaatspruitstuk er mooi schoon uitziet!!
Image

En hier is een foto van de stomste shit die ik tot nu toe op een Honda heb gezien, de roestige oude verwarmingsbuis:
Image

Lekte op twee plaatsen, dus het moest echt gedaan worden. Helaas brak de pijp, net als bij iedereen, af in de wateruitlaat van de thermostaat. Probeerde het eruit te trekken met een afdichtingsverwijderaar, en natuurlijk brak de wateruitlaathals... Dacht misschien dat ik wat superlijm voor hoge temperaturen kon gebruiken en het weer kon afdichten! Dat gedaan, twee uur laten uitharden, alles weer in elkaar gezet, het inlaatspruitstuk weer teruggeplaatst, de nieuwe radiator erin gezet, alle steunen weer teruggeplaatst en de radiator gaan vullen.

Begon goed, maar al snel begon het te lekken uit de wateruitlaat... Het lijkt erop dat de scheur veel groter was dan ik dacht... 16.00 uur op een zaterdag, dus de balies van de dealer zijn allemaal gesloten! Gelukkig hadden ze een aftermarket exemplaar bij Orielly's om de hoek, dus ik heb dat opgehaald, en de volgende dag heb ik ook een nieuwe thermostaat opgehaald, omdat de OE-thermostaatbouten niet zozeer bouten waren als wel brokken roest.

De hele voorkant weer afgebroken, de uitlaat en thermostaat vervangen, alles weer in elkaar gezet, gevuld en GEEN LEKKEN!!! De auto een tijdje laten draaien, de verwarming ging aan zoals normaal, de ventilatoren gingen aan, het klonk goed en geen controlelampjes!

Ik denk dat dit me over twee dagen in totaal 12 uur heeft gekost, dus geen snelle klus, maar ik ben een relatieve noob in de mechanica, dus zoals ze zeggen: "Als ik het kan, kun jij het ook"!

Kan niet wachten om dit weer te doen als de startmotor kapot gaat!

#11 ·
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.