Honda CR-V Owners Club Forums banner
Status
Not open for further replies.

Geïnstalleerde Polk 6,5" componentluidsprekers + Dynamat (indrukken en foto's!)

25K views 18 replies 7 participants last post by  bugbiteme  
#1 · (Edited)
Ik lijk in de minderheid te zijn als ik denk dat het fabrieks 160W 6-luidsprekersysteem in de SE en EX best oké is (binnen redelijke volumeniveaus). Desondanks is er altijd ruimte voor verbetering, dus ik heb Polk Audio db6501 6,5" componentluidsprekers geïnstalleerd op basis van talrijke positieve beoordelingen en hun redelijke prijs. Ik heb ook Dynamat Xtreme geluiddempend materiaal op de deurpanelen aangebracht om de vervelende paneeltrillingen te verminderen die ik voelde bij baszware muziek. Ik heb de achterste luidsprekers niet vervangen of de achterdeuren geluiddicht gemaakt, omdat ik de fader normaal gesproken helemaal naar voren zet. Ik gebruik nog steeds de fabrieks (OEM) headunit (hierover later meer).

Hier is een bericht dat ik heb geplaatst waarin de installatie van de componentluidsprekers wordt beschreven...KLIK HIER.

Fabrieks luidsprekers vs. Polk componenten...
Image

De fabrieksdeurluidsprekers zijn verrassend licht van gewicht dankzij een volledig plastic constructie en een kleine magneet (die geen metaal aantrekt). Ter informatie: de fabrieks "component" luidsprekers gebruiken geen aparte crossover; de 6" deurluidsprekers zijn full-range en de tweeter heeft een ingebouwde condensator (high-pass filter) waardoor deze alleen "hoge tonen" kan afspelen. Gezien dit alles is het een wonder dat ze fatsoenlijk klinken; je kunt een boek niet beoordelen op zijn omslag.

Aan de andere kant ben ik erg onder de indruk van de bouwkwaliteit van de Polks. Alles is mooi afgewerkt en degelijk geconstrueerd, behalve de dunne luidsprekeraansluitingen.

Polk midbass/midrange luidspreker geïnstalleerd...
Image

Polk tweeters werden op standaardlocaties in het dashboard gemonteerd.

Een bericht dat ik heb geplaatst met details over hoe ik de Dynamat heb aangebracht...KLIK HIER.

Dynamat op voordeur...
Image

Er zijn ook twee lagen Dynamat op het binnenpaneel direct rond de luidsprekeropening; het zit aan de achterkant van het paneel.
DynaXorb aan de achterkant van het buitenste deurpaneel achter de luidspreker...
Image

Dynamat op plastic deurpaneel...
Image


Indrukken:
Omdat ik tegelijkertijd nieuwe Polk-luidsprekers + Dynamat heb geïnstalleerd, kan ik niet zeggen welke de grootste impact had op de geluidskwaliteit. Hoe dan ook, beide resulteerden zeker in een merkbare verbetering ten opzichte van de standaard luidsprekers (zonder Dynamat). De bas is iets strakker en krachtiger dan voorheen. Op Michael Jackson's Billie Jean komt de baslijn luid en duidelijk door. De treble heeft nu ook meer sprankeling en detail. Er is ook meer ruimtelijkheid in het geluid. Ik hoor ook niet langer het lichte holle echo-geluid in het middenbereik zoals bij de standaard luidsprekers. Voor het beste geluid (voor mij) heb ik de BASS ingesteld op "0" op de headunit, de treble op (+1) en de tweeter op (0 db) op de Polk crossover (die kan worden ingesteld op -3db, 0db, +3db). Ik heb de BALANCE ingesteld op (R1); dit resulteert in de meest nauwkeurige stereo "imaging" voor mij. Ik heb de FADER helemaal naar voren (F9) gezet, dus geen "rear fill" voor mij; ik vind dat de output van de achterste luidspreker vreselijk klinkt en het geluid dat ik van de voorste luidsprekers hoor, vertroebelt.
Zoals eerder vermeld, gebruik ik nog steeds de fabrieks headunit. Veel mensen zullen huiveren als ze dat lezen, maar het lijkt de Polks prima aan te sturen, zowel qua volume als qua geluidskwaliteit. Ik luister met het volume op "25-30". Bij ">35" lijkt het geluid een beetje gecomprimeerd te zijn en begint het scherp te worden, maar ik luister toch nooit zo hard naar muziek. De Polks hebben een relatief hoge gevoeligheid van 92db, dus ze zijn vrij efficiënt en hebben niet zoveel vermogen nodig als sommige andere vergelijkbare luidsprekers. Ik zou gokken dat de fabrieks headunit ongeveer 10-15W RMS vermogen per kanaal afgeeft (160W is het totale piekvermogen). Ik kan upgraden naar een aftermarket headunit met een krachtigere ingebouwde versterker en/of een externe versterker en eventueel een sub toevoegen om het geluid te verbeteren, maar de dingen zijn voor mij "goed genoeg" zoals ze nu zijn.

De Dynamat Xtreme verminderde de paneeltrillingen die ik voelde aanzienlijk. Het verminderde ook enigszins het externe weggeluid, maar ik hoorde niet veel door de deuren. De deurpanelen voelen nu ook niet meer zo goedkoop aan. In theorie speelt de Dynamat ook een rol bij het verhogen van de bas door de veel betere afdichting van de deuren en verminderde paneeltrillingen.

Over het algemeen zijn de Polks + Dynamat geweldige mods voor het geld. Ik ben best tevreden met het resultaat.

Onderdelenoverzicht (allemaal gekocht bij Sonic Electronix):
- Polk db6501 6,5" componentluidsprekers (125 $)
- 2 Dynamat Xtreme Door Kits (50 $ per stuk = 100 $)
- DynaXorb pad (20 $)
- Metra luidsprekeraansluitadapter voor Honda's (72-7800) (7 $)

Aanvulling (28-3-11):
De hierboven beschreven opstelling klonk in het begin goed, maar later had ik het gevoel dat het geluid basimpact en algehele dynamiek miste (klonk een beetje gecomprimeerd); niet zo verrassend, aangezien de headunit waarschijnlijk een schamele 10-15 watt/kanaal (maximaal) afgeeft. Daarom besloot ik om een externe versterker en een subwoofer te nemen. Omdat ik de fabrieks headunit wilde behouden, kocht ik ook een line output converter (LOC) om signaal naar de versterker te sturen. Zie deze thread voor details. Met versterker en sub klinkt het systeem VEEL beter!
 
#2 ·
Aangezien je dit net hebt gedaan en een kabelboomadapter noemt, kun je me misschien met iets helpen.

Met Kerstmis heb ik hetzelfde gedaan. Nieuwe JBL-luidsprekers in alle vier de deuren geplaatst en een Kenwood-hoofdeenheid geïnstalleerd. Ik heb mijn hoofdeenheid van Crutchfield gehaald, die je geacht wordt alle spullen te geven. Om de een of andere reden hadden we geen kabelboom. Dus hebben we draden geknipt en aan elkaar gesplitst. Het werkt goed genoeg, maar als ik het hard zet, vervaagt het en klinkt het slecht, dus ik neem aan dat dat het probleem is.

Mijn vraag is, ik kan me de opstelling binnenin niet herinneren en wil het nu niet weer uit elkaar halen om te kijken. Ik ga een kabelboom halen om het goed te doen. De auto heeft er een die eruit komt, toch? Dan hadden ze er een die daarvan verbinding maakte met de fabrieksradio...toch?

Toen werd mijn hoofdeenheid geleverd met een kabelboom met een stekker aan de ene kant, maar geen stekker aan de andere kant, alleen de draden. Dus ik moet de fabrieksboom hebben moeten doorknippen zodat deze op de Honda-adapter kon worden aangesloten en vervolgens de twee uiteinden aan elkaar hebben gesplitst.

Klinkt dat als de juiste opstelling? Ik moet in wezen een kabelboom vinden die van de CR-V naar de Kenwood-hoofdeenheid loopt, om de fabrieks-CR-V naar de fabrieksradio te vervangen die ik heb doorgeknipt.
 
#8 · (Edited)
Ik ben wel benieuwd.
Is er een premium 5 1/4 speaker beschikbaar voor een betere geluidskwaliteit dan de standaard?
Tons of them beschikbaar. Maar waarom genoegen nemen met 5,25" als 6,5" gemakkelijk past, ervan uitgaande dat de bovenste montagediepte (met behulp van een spacer) ondiep genoeg is, zoals de Polks die ik heb gebruikt. De fabrieksluidsprekers zijn 6".

Uit het dashboard komt connector 3, die verbinding maakt met de tussenkabelboom, met 1 die in de achterkant van de fabriekradio wordt gestoken. De kabelboom die ze me met mijn Kenwood stuurden, had geen manier om in 1 te steken, dus ik heb 1 afgeknipt en de draden gesplitst.

Dus wat ik wil doen, is een nieuwe 1/2 kabelboom kopen, plus de juiste kabelboom om aan de achterkant van de radio aan de ene kant in te steken en aan de andere kant in 1.
Ze maken adapters die tussen de fabrieksconnector van het dashboard (#3 in je foto) en de aftermarket stereo gaan...
http://www.crutchfield.com/p_120701722/Honda-Receiver-Wire-Harness.html?tp=736
Je verbindt het stekkeruiteinde van de adapter met de fabrieksconnector van het dashboard (#3 in je foto) en splitst de losse draden van de adapter met de bijbehorende losse draden die van de aftermarket headunit komen. Maar als je de fabrieksconnector van de headunit al hebt afgeknipt maar alles correct hebt bedraad, dan is een adapter niet langer nodig. Het maakt de installatie in de eerste plaats gemakkelijker.

Wat de luidsprekerstekker betreft... ja, je wordt ook geacht hem niet af te knippen. De fabrieks luidsprekerkabelboom die normaal gesproken direct in de achterkant van de fabrieksluidspreker wordt gestoken, is hier te zien...
Image

De Metra luidsprekerkabelboomadapter wordt aan deze stekker aan één uiteinde aangesloten en heeft aan het andere uiteinde twee draden (één zwart, één wit) die rechtstreeks naar je nieuwe luidsprekers (of crossover als je componentluidsprekers hebt) gaan. Je kunt de adapter zien in een foto in deze thread.

Crutchfield had zowel headunit- als luidsprekerkabelboomadapters moeten meeleveren als je bij hen hebt gekocht, dus dat zouden ze moeten doen, aangezien ze de volledige retailprijs rekenen voor veel van hun auto-stereo-artikelen.
 
#4 ·
GEWELDIGE INSTALLATIE EN GEWELDIGE BESCHRIJVING! Ik ben zo blij dat je deze installatie hebt gedaan. Adequate hypothese geverifieerd :) Mijn Polks staan nog steeds in de garage te wachten tot ik ze installeer...

@gripweed - Als je de kabelboom al van de auto hebt geknipt, is het niet nodig om de adapter te halen - het is het niet waard. Je zult gewoon draden terug in de OEM-kabelboom splitsen om in een adapter te steken die in je radiobedrading moet worden gesplitst...

Zoek gewoon naar een losse splitsing of blootgesteld metaal wanneer je hem opent, want dat is waarschijnlijk de oorzaak van je probleem.
 
#5 ·
@gripweed - Als je de kabelboom al van de auto hebt losgekoppeld, is het niet nodig om de adapter te halen - het is de moeite niet waard. Je zult gewoon draden terug in de OEM-kabelboom moeten splitsen om in een adapter te steken die in je radiobedrading moet worden gesplitst...

Zoek gewoon naar een losse splitsing of blootgesteld metaal als je hem opent, want dat is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van je probleem.
Zou ik niet gewoon degene die ik heb afgesneden opnieuw kunnen kopen? Ik denk dat dat wel beschikbaar zou zijn. Koop dan degene van daar naar de Kenwood?
 
#9 ·
Ja, de link van de kabelboom is wat ze me stuurden. Ik denk dat er ergens een connector is die de radio verbindt met nummer 1 op mijn foto. Ik haat het om alleen draadmoeren te gebruiken om dingen te doen. Ik weet dat ik daarom een probleem krijg als ik het volume hoog zet.

Ik heb niets voor de luidspreker gekregen, dus die is afgesneden en de draden zijn aan de luidspreker gesoldeerd.

Alles klinkt en werkt geweldig, totdat ik het volume omhoog zet en ik bedoel dan echt hard, maar soms wil ik graag wat muziek afspelen, weet je?
 
#10 · (Edited)
Ja, de link van de kabelboom is wat ze me stuurden. Ik denk dat er ergens een connector is die de radio verbindt met #1 in mijn afbeelding. Ik haat het om alleen draadmoeren te gebruiken om dingen te doen.
Ik ben er bijna 100% zeker van dat er geen dergelijke kabelboom beschikbaar is, alleen het soort dat je van Crutchfield hebt gekregen. Ik heb in het verleden veel aftermarket headunits bedraad en persoonlijk butt connectors gebruikt om de aftermarket headunit draden aan te sluiten op de draden van de stereo kabelboom adapter zonder problemen.
Ik weet dat ik daarom een probleem krijg als ik het volume hoog zet.
Alles klinkt en werkt geweldig, totdat ik het volume hoog zet en ik bedoel hoog zet, maar soms wil ik graag wat muziek afspelen, weet je?
Als je de ingebouwde versterker in de Kenwood headunit gebruikt, ervaar je dat de versterker van de headunit "clipt" bij een zeer hoog volume, NIET een soort bedradings-/verbindingsprobleem. Als je dit te vaak doet, beschadig je hoogstwaarschijnlijk je speakers.

Van Crutchfield...
"Clipping treedt op wanneer de maximale capaciteit van een audiocircuit wordt overschreden. Het circuit reproduceert de overmatige delen van het signaal niet, "clipt" de ronde boven- en onderkanten van de muzikale golfvormen af, waardoor ze vierkant worden en een enorme hoeveelheid vervorming in het uitgangssignaal wordt geïntroduceerd. Clipping is te horen als een krakend geluid op muzikale pieken. Een geknipt signaal, vooral een signaal dat is versterkt, kan zeer destructief zijn voor je speakers en subs."

De kleine versterker in headunits (OEM of aftermarket) produceert slechts ongeveer 10-20 watt "RMS vermogen" per kanaal, wat niet genoeg vermogen is om muziek schoon af te spelen op zeer hoge volumeniveaus. Je zou kunnen zeggen..."Nou, de headunit zegt 50Wx4 aan de voorkant" of zoiets. Dat is echter "piekvermogen".

Nogmaals van Crutchfield...
"Laat je niet verwarren door "piekvermogen" en "RMS vermogen" ratings. Simpel gezegd, RMS wattage ratings zijn een maat voor continu vermogen...het is meestal een meer "real-life" rating van de mogelijkheden van je apparatuur. Piekvermogen daarentegen probeert geen realistische werking weer te geven. Het is simpelweg een maat voor hoeveel vermogen kan worden gegenereerd of verwerkt voor zeer korte uitbarstingen."

Als je je muziek super luid wilt luisteren en een "schoon" geluid wilt hebben, moet je een externe versterker aanschaffen die meer "RMS vermogen" naar de speakers stuurt. De meeste externe versterkers kunnen gemakkelijk minstens 50 watt "schoon" RMS vermogen leveren. Velen zijn te koop voor ongeveer $100.
 
#11 ·
Nou, dat verklaart een hoop. Mijn eerste instinct was dat het een versterkerprobleem was, maar toen zei ik natuurlijk: "Nou, de headunit zegt 50Wx4 aan de voorkant".

Misschien ga ik deze zomer eens kijken naar een kleine versterker om te installeren. Ik weet echter niet waar ik hem zou moeten monteren. Niet veel verstopplaats in de CR-V.
 
#12 · (Edited)
Nou, dat verklaart een hoop. Mijn eerste instinct was dat het een versterkerprobleem was, maar toen zei ik natuurlijk "Nou, de headunit zegt 50Wx4 aan de voorkant".
Ja, dat is erg misleidend. Zelfs Honda doet het... "160 watt" zes-luidsprekers geluidssysteem...precies...160 watt piekvermogen is dat.
Misschien ga ik deze zomer eens kijken naar een kleine versterker om te installeren. Ik weet echter niet waar ik hem moet monteren. Niet veel verstopplaats in de CR-V.
Ik heb dit voor mezelf bekeken en ontdekt dat een Rockford Fosgate P200-2 versterker klein genoeg is om onder de bestuurdersstoel te passen. Hij levert 50 watt RMS vermogen in 2 kanalen, maar mensen zeggen dat dit onderschat is en dat hij eigenlijk meer levert. Ik zou de headunit gebruiken om de achterste luidsprekers aan te sturen, die idealiter op een veel lager volume zouden moeten spelen voor achtervulling (zie HIER). Je kunt ook kleine 4-kanaals versterkers krijgen die gemakkelijk onder de bestuurdersstoel passen (bijv. JL Audio 400/4; Pioneer GM-D9500F). Hoe dan ook, om de draad weer op het goede spoor te krijgen... Ik speelde gisteren Black Eyed Peas' Boom Boom Pow via de Polks. Ik was onder de indruk. De bas is behoorlijk diep. Natuurlijk kun je het niet VOELEN, je hebt een sub(s) nodig om dat te bereiken.
 
#14 ·
NICEEE!! =D Ik geloof dat je dezelfde componenten hebt gekocht als ik :) Ik wilde gewoon niet wachten op de tweeter covers, dus de installateur heeft ze direct bij de deurgrepen geplaatst.

Je zou ook een sub kunnen overwegen om het pakket af te maken. Ik dacht niet dat ik hem zou willen, maar de installateur had gelijk, de sub maakt alles echt compleet. Een beetje bas maakt het geluid van mijn muziek PERFECT!
 
#15 · (Edited)
Je zou ook een sub willen kopen om het pakket af te maken. Ik dacht niet dat ik het zou willen, maar de installateur had gelijk, de sub maakt alles echt compleet. Een beetje bas maakt het geluid van mijn muziek PERFECT!
Weet je, ik denk hetzelfde. De Polks geven VEEL bas voor de deurspeakers. Echter, bij snelwegsnelheden overstemt het lawaai van de weg veel van de bas. Dus ik ben van plan om een compacte JL Audio 8" ingesloten sub (CP108LG) te halen en hem achterin te plaatsen. Ik zal ook een kleine JL Audio mono versterker halen en hem onder de bestuurdersstoel monteren.
 
#16 ·
:D Zorg ervoor dat je wat foto's maakt als je dat gedaan hebt =) Ik wilde JL zo graag, maar Amazon.com heeft het niet. Ik heb bij Amazon gekocht omdat ik het de volgende dag of overmorgen gratis kan krijgen (prime lidmaatschap). Naast de Polk-componenten is alles in mijn CRV Pioneer lol. Ik koos voor een 1200w Mono Pioneer versterker en een 1200w shallow 10" pioneer sub. Ik moet ergens vinden waar ik een shallow 10" box kan kopen, zodat ik wat ruimte en gewicht kan besparen :( Ook is mijn advies: neem niet te veel vermogen... Ik heb de mijne te hard gestoten en sommige dingen zitten los in de kofferbak haha. Ik moet het paneel openen om te controleren.
 
#17 · (Edited)
Ik heb onlangs ontdekt dat JL Audio een zeer compacte 4-kanaals versterker maakt (XD400/4). Hij meet slechts 8,5" x 7,5" en levert 75Wx2 en 200W mono (gebridged)! Hij zou gemakkelijk onder de bestuurdersstoel moeten passen. Ik heb hem net besteld en zal hem gebruiken om de hierboven genoemde 8" compacte sub aan te sturen, evenals de Polk db6501 voordeurluidsprekers die ik heb geïnstalleerd. Ik behoud nog steeds de fabriekshoofdeenheid, maar gebruik een hoogwaardige Audiocontrol line-out converter (LC2i) om signaal naar de versterker te sturen. Het zou allemaal goed moeten klinken! Blijf kijken.
 
#19 ·
Heb net een stereo/speaker installatie gedaan op mijn 11' CRV LX. Na het verwijderen van de originele speakers, heb ik de conus eruit gesneden en de resterende speakerframe als spacer gebruikt. Ik heb een aantal 6,5" Alpines geïnstalleerd. Om het passend te maken, was het nodig om wat van de binnenpanelen te trimmen.
 
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.