Honda CR-V Owners Club Forums banner
Status
Not open for further replies.

Usuwanie powietrza z układu chłodzenia

3 reading
90K views 20 replies 12 participants last post by  stanmiller  
#1 ·
Było wiele "atramentu" dotyczącego konieczności odpowietrzania układu chłodzenia po wymianie płynu chłodzącego.

Jest to krytyczne, szczególnie w nowszych Hondach, ponieważ mają one układy chłodzenia z odwróconym przepływem... to znaczy, płyn chłodzący przepływa od dołu chłodnicy do góry. W tych silnikach obudowa termostatu znajduje się w pobliżu dołu silnika.

Instrukcja warsztatowa Helms Factory mówi, aby spuścić płyn z układu, a następnie napełnić go ponownie przy korku chłodnicy. Następnie, z włączonym ogrzewaniem, uruchomić silnik, aż otworzy się termostat, i dodawać płyn chłodzący w razie potrzeby przez otwarty korek chłodnicy, aż do pełna.

Problem z tą procedurą polega na tym, że termostat otwiera się powoli, ponieważ komory spalania silnika znajdują się na górze! Zatem brak płynu chłodzącego może skutkować lokalnym gorącym miejscem uwięzionego powietrza. W moim K24 (2006 V) silnik pracował przez około 20 minut, zanim otworzył się termostat!

Oto, jak facet na forum Fit radzi sobie z tym problemem:
Uruchamiam silnik i pozwalam mu pracować przez około 10 minut bez korka. I tu pojawiają się problemy. Problem polega na tym, że nawet przy ciepłym silniku świeża woda, której użyłeś z węża, zamknie termostat. Teraz są części silnika i węży, w których uwięzione jest powietrze, więc kiedy uruchamiasz silnik, uwięzione powietrze uniemożliwia świeżemu płynowi chłodzącemu dotarcie do termostatu i pozostaje on zamknięty.

Masz więc silnik z uwięzionym powietrzem i pułapkę gorącej wody, która nie może dotrzeć do termostatu, aby go otworzyć, w wyniku czego silnik staje się coraz gorętszy, ponieważ żadna woda nie może przejść przez termostat i żadna woda nie zbliża się do niego na tyle, aby go otworzyć.

Silnik staje się więc coraz gorętszy, ale wskaźnik tego nie wie, ponieważ żaden płyn nie przepływa przez czujnik, tylko uwięzione powietrze. Zwykłem po prostu pozwalać mu pracować, ale wtedy, gdy powietrze staje się wystarczająco gorące, kontrolka temperatury zaczyna migać, nawet gdy płyn chłodzący został uzupełniony świeżym płynem chłodzącym.

Najlepszym rozwiązaniem, jakie znalazłem, jest po prostu uzupełnienie go przy korku chłodnicy i pozwolenie mu pracować przez około 10 minut. Następnie wyłącz go i załóż korek z powrotem i upewnij się, że zbiornik przelewowy ma płyn chłodzący do około połowy zbiornika lub tak.

Następnie łatwa część: po prostu wyłącz go i odejdź. Staraj się być cierpliwym i nie otwieraj korka chłodnicy ani niczego, po prostu pozwól mu ostygnąć.

Podczas gdy tam stoi i stygnie, ciepło z silnika będzie działać przez metalowy blok i działać na termostat, a po chwili otworzy się sam, wtedy woda będzie mogła krążyć sama bez uruchamiania silnika i to wypełnia kieszenie powietrzne w całym silniku.

Po około godzinie wróć i OSTROŻNIE OTWORZ KOREK CHŁODNICY, obróć go tylko o 1/2 w połowie, aż się zatrzyma, aby wypuścić ciśnienie, a następnie zdejmij korek i dodaj trochę wody, jeśli jest to potrzebne, aby napełnić chłodnicę. Część wody w przelewie zostanie zassana z powrotem do silnika chłodzącego, więc sprawdź jego poziom i uzupełnij w razie potrzeby.

Płyn chłodzący powinien być teraz w porządku, ponieważ całe powietrze zostało wypuszczone podczas chłodzenia i skończyłeś, ale zwykle jeżdżę nim jak zwykle, a następnie parkuję na noc, a następnego ranka sprawdzam poziom przy korku chłodnicy i czasami muszę dodać mniej niż 1/4 litra, aby napełnić go do góry.​
Czy ktoś uważa, że jest to prawidłowa procedura?
 
  • Like
Reactions: dudeitssm
Save
#2 ·
To jest podobne do tego, co zrobiłem, chociaż potrzebowałem może 3 lub 4 dolewki w ciągu tygodnia. U mnie to samo, chociaż termostat się nie otwierał, więc sprawdzałem ponownie po kilku godzinach. Miałem też kilka pęcherzyków, które osadzały się w górnym wężu chłodnicy, więc ściśnięcie go i poruszanie nim trochę też pomogło.
 
#4 ·
Czy ktoś wie, jaka jest prawdziwa procedura serwisowa Hondy?
Wysłałem to:

Instrukcja serwisowa Helms Factory mówi, aby spuścić płyn z układu, a następnie napełnić go przy korku chłodnicy. Następnie, przy w pełni włączonym ogrzewaniu, uruchomić silnik, aż otworzy się termostat i w razie potrzeby uzupełniać płyn chłodniczy przez otwarty korek chłodnicy, aż do pełna.
Strony 10-6 i 10-7 instrukcji obsługi '05/'06. Oczywiście parafrazowane.
 
Save
#6 ·
Carbuff2, zgadzam się z Tobą, że próba odpowietrzenia układu chłodzenia silnika serii k może być czasami bardzo frustrująca. Przed silnikami serii k silniki Hondy miały zawór odpowietrzający w głowicy. Odpowietrzenie układu było dziecinnie proste. Teraz nie jest to takie proste.

Na szczęście dla większości majsterkowiczów to proste ćwiczenie polegające na spuszczaniu i napełnianiu, a ściskanie górnego i dolnego węża chłodnicy wystarcza do wypchnięcia powietrza z układu przez korek chłodnicy. Jeśli to jednak nie zadziała, to urządzenie (lub podobne) szybko wykona zadanie. http://www.tooltopia.com/uview-550500.aspx.
 
#7 ·
^^^ Kiedyś dostałem klapsa za ściskanie niewłaściwych części! :D :D :D

Ale spróbuję tej procedury (i płukania węży chłodniczych) następnym razem (to Civic mojego przyjaciela, który jest na to gotowy).
 
Save
#9 · (Edited)
#12 ·
Więc teraz wróciliśmy do punktu wyjścia. Zeskanowana strona z instrukcji Helmsa jest taka sama jak moja. Ale problem polega na tym, że SILNIK PRACUJE ZBYT DŁUGO (30 minut) ZANIM OTWORZY SIĘ TERMOSTAT (wentylatory nigdy się nie włączają), co może powodować lokalne gorące punkty... lub w najgorszym przypadku uszkodzenie uszczelki głowicy.

Więc planuję wypróbować sztuczkę z 10-minutowym uruchomieniem i wyłączeniem, zaktualizuję ten temat o tym, jak to działa.
 
Save
#17 · (Edited)
Zrobiłem dziś wymianę płynu chłodniczego w moim CR-V z 2002 roku i byłem dość zaniepokojony kieszeniami powietrznymi. Kupiłem lejek Lisle Spill Free Funnel i kilka galonów płynu chłodniczego typu 2. Spuściłem płyn z chłodnicy i mogłem łatwo opróżnić zbiornik wyrównawczy, podłączając moją pompę syfonową Hoppy do przewodu spustowego, który łączy się z szyjką wlewu chłodnicy.

Zmierzyłem ilość, którą wyjąłem z chłodnicy i zbiornika wyrównawczego, używając kilku pojemników do przechowywania ze sklepu za dolara; było to nieco poniżej 6 kwart.

Kiedy po raz pierwszy napełniłem chłodnicę za pomocą lejka Lisle, udało mi się wlać do chłodnicy tylko około trzech kwart, a do zbiornika wyrównawczego wlałem mniej niż kwartę. Ale potem zacząłem ściskać górną chłodnicę i wtedy przez lejek Lisle wydobywały się pęcherzyki powietrza. Nikt o tym nie wspominał, więc powiem to tutaj, po prostu dalej ściskaj ten górny wąż chłodnicy, udało mi się wlać kolejną kwartę tylko dzięki temu. Trzymaj coś nad górą lejka Lisle, ponieważ pęcherzyki spowodują pewne rozpryski, nawet jeśli będzie on wypełniony tylko w jednej trzeciej.

W tym momencie włączyłem silnik i pozwoliłem mu pracować przez pięć minut, a następnie go wyłączyłem, mając nadzieję, że pomoże to rozgrzać płyn chłodniczy i termostat, jak opisano w pierwszym poście. Kiedy go wyłączyłem, wskaźnik temperatury był nieco powyżej C i dostawałem ciepłe powietrze z otworów wentylacyjnych nagrzewnicy, więc nie widziałem potrzeby, aby uruchamiać go dłużej.

Po pół godzinie ponownie uruchomiłem silnik, czekając na wyłączenie wentylatorów chłodnicy. Zwiększając obroty silnika do 1500 obr./min, rozgrzał się po kilku minutach, wskazówka temperatury była tuż poniżej małej ikony termometru na środku wskaźnika, ale nie mogłem włączyć wentylatora chłodnicy. Zwiększyłem obroty do 3000 obr./min, ale po prostu nie mogłem włączyć wentylatora; wskazówka zatrzymała się tuż poniżej środka wskaźnika temperatury. Wiem, że wentylator działa, ponieważ włączyłem klimatyzację na sekundę i oba wentylatory działały dobrze, a silnik nigdy się nie przegrzał, myślę, że przy temperaturze otoczenia około 60 stopni, nawet przy wyższych obrotach po prostu nie było wystarczająco gorąco, aby potrzebować wentylatorów.

Po zrobieniu tego przez około dwadzieścia minut wyłączyłem go, wyjąłem lejek Lisle i ponownie zamontowałem korek chłodnicy. W tym momencie miałem w układzie około 5,5 kwarty nowego płynu. Pojechałem po benzynę i fast food, a następnie pozwoliłem mu całkowicie ostygnąć. Kiedy sprawdziłem go po ostygnięciu, zbiornik wyrównawczy był niski o około pół kwarty, napełniłem go z powrotem do poziomu tuż poniżej maksymalnego, więc na podstawie tego, co spuściłem z układu, jestem tam, gdzie powinienem być.

Zdecydowanie polecam lejek Lisle i pompę syfonową do opróżniania zbiornika wyrównawczego; podczas całej operacji wylałem może trzy krople płynu chłodniczego.
 
#18 ·
Wiem, że to starszy post, ale mam podobny problem, który doprowadza mnie do szału! CRV mojej córki z 2008 roku przegrzał się. Przez dwa lata było w porządku. Po wymianie oleju jej przelew chłodnicy zaczął gotować wodę. Nie mam pojęcia dlaczego. Uszczelka głowicy wydaje się nienaruszona, brak wody w oleju. Po pewnej diagnozie założyłem więc, że to termostat. Wymieniłem go i miałem dokładnie ten sam problem. Więc mój kumpel kazał mi sprawdzić przepływ, którego nie miałem. Odłączyłem górny wąż chłodnicy i rozgrzałem silnik. Silnik rozgrzał się na tyle, że od czasu do czasu wydobywała się para, ale nie było przepływu. Pomyśleliśmy więc, że pompa wody jest zła.....wydawało się dziwne, ale co innego. (Na wszelki wypadek zrobiłem kolejny test i przepłukałem wodę z węża przez układ i szybko uzyskałem przepływ z odłączonego górnego węża chłodnicy. Więc dziś rano wyciągnąłem pompę i wygląda dobrze.

Potem, po dalszym googlowaniu, znalazłem ten wątek. Czy uważasz, że miałem zły termostat, wymieniony na nowy i nie odpowietrzyłem układu, co spowodowało dokładnie te same objawy? Jeśli tak, to do bani!

Jakieś pomysły?
 
#19 ·
Kiedy uszczelka głowicy ulegnie awarii, ciśnienie spalania czasami dostaje się tylko do układu chłodzenia. Olej niekoniecznie jest obecny.

To powiedziawszy, system zwykle odpowietrza się sam po 6 lub 7 cyklach jazdy. Poziom płynu chłodzącego powinien być jednak widocznie niski. (Chyba że szlam po wewnętrznej stronie zbiornika cię oszukał...)

Zaproponuj wykonanie testu kompresji i szczelności.
 
Save
#21 · (Edited)
Kilka miesięcy temu wymieniłem płyn przeciw zamarzaniu w naszym CRV i miałem również problem z pęcherzykiem powietrza. Szukałem i znalazłem ten post.

Postępowałem zgodnie z radą forum Fit z pierwszego postu (plus ściskanie górnego węża, jak sugerował Robert) i udało mi się odpowietrzyć układ. Zajęło to trochę czasu, ale proces zadziałał.

Ponadto użyłem pompy przelewowej do usunięcia starego płynu ze zbiornika przelewowego, ponieważ było to zbyt skomplikowane, aby usunąć go dla kilku uncji płynu.
 
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.