Honda CR-V Owners Club Forums banner

Distributieketting - Verwijdering

1K views 6 replies 6 participants last post by  Sucram15  
#1 ·
Heb net de koppakking vervangen en wilde de distributieketting verwijderen. Weet iemand hoe ik de ketting van het krukastandwiel kan halen?

Er zit een soort "geleider" in het blok gegoten. De ketting zakt maar een klein beetje van de tanden af, maar ik kan geen manier vinden om hem van de tanden af te glijden. De gieting houdt hem tegen. Het is bijna alsof de ketting te dik is.

Honda heeft echter wel eens de distributieketting vervangen (althans, dat hebben ze me gefactureerd), dus hij moet eraf kunnen.

Heeft iemand deze klus al gedaan en weet de truc om de ketting eraf te halen?

#5 ·
Bij de K24-motor moet het distributiedeksel er eerst af voordat je de distributieketting kunt verwijderen.
Hmm, de distributieketting moet van de tandwielen af om de kop te verwijderen.
Als het deksel eraf is, moet het tandwiel van de krukas af kunnen glijden, als er geen ruimte is om het tandwiel van die motor af te laten vallen.

#7 ·
Bij de K24-motor moet het distributiedeksel er eerst af voordat je de distributieketting kunt verwijderen.
Hmm, de distributieketting moet van de tandwielen af om de kop te verwijderen.
Als het deksel eraf is, moet het tandwiel van de krukas glijden, als er geen ruimte is om het tandwiel op die motor te laten vallen.
Ik ben ook benieuwd hoe je je kop eraf hebt gekregen zonder de ketting te hoeven verwijderen... want dat kan simpelweg niet gebeuren

#6 · (Edited)
Ervan uitgaande dat het de K24 2.4L motor is, moet je de distributiedeksel verwijderen om de ketting eraf te halen. En om dat te doen, moet je alle motorsteunen aan de rechterkant van de bestuurder van de motor verwijderen.

Zoals bij elke K24 distributieklus, moet je eerst je accu loskoppelen en de bougies, bobines en kleppendeksel verwijderen.

Beginnend met de twee draagarmbouten die aan je oliecarter zijn bevestigd. Ondersteun je motor vanaf het oliecarter (met een blok hout tussen de krik en het carter) en verwijder die draagarmbouten om je motor te laten bewegen. De bovenste steunen omvatten de draagarm, de beugel eronder (en de aardingsdraad die eraan is bevestigd), de hydraulische steun onder de beugel en de motorsteunbeugel aan de rechterbovenkant van de distributiedeksel zelf. Zorg ervoor dat je de meeste (zo niet alle) van die steunen (en de onderste twee draagarmoliecarterbouten) verwijdert voordat je de motor op en neer beweegt. Je zult je motor iets moeten bewegen om een aantal van de onhandiger geplaatste bouten eruit te halen. Zoals een aantal van de distributiedokselbouten en de meest linkse motorsteunbeugelbout. Om mijn distributiedeksel te verwijderen, heb ik ook de multiriem en automatische spanner en mijn koelvloeistofreservoir verwijderd, gewoon voor extra ruimte.

De krukaspoelie en bout moeten ook worden verwijderd om de distributiedeksel eraf te halen! Ik raad ten zeerste een krukaspoeliehouder en hitte aan. Zelfs mijn sterkste slagsleutel kon het niet. Afhankelijk van hoe goed je auto wordt ondersteund, kan ik ook eerst de krukas en poelie verwijderen.

Daarna wrik je voorzichtig de distributiedeksel eraf en dan kun je beginnen met het verwijderen van de distributieketting 👍🏼 MAAR zorg ervoor dat je hem in het juiste bovenste dode punt zet voordat je de ketting eraf haalt en zorg ervoor dat al je 6 distributiemarkeringen perfect kloppen voordat je dat doet. Wees ervan bewust dat het tot 173 rotaties met de hand van de krukas kan duren voordat de distributieketting schakels overeenkomen.