Honda CR-V Owners Club Forums banner
Status
Not open for further replies.

CVT-transmissie: inspanningen om de levensduur te verlengen

51K views 65 replies 25 participants last post by  Garfy  
#1 ·
Excuses vooraf als ik iets vraag dat misschien al aan de orde is geweest...

Ik heb al bijna 30 jaar bijna uitsluitend Honda's gehad... in totaal 8.

Vorige week kocht mijn vrouw een 2020 CRV AWD LX.

En ik rijd in een 2017 CR-V AWD LX (2.3 motor). We hebben beide voertuigen nieuw gekocht, met een verschil van 3 jaar.

Nu we allebei CR-V's van de 5e generatie hebben, dacht ik dat ik het 'serieus' zou aanpakken om meer te weten te komen over de veranderingen door de jaren heen.

De meest alarmerende onthulling was de CVT-transmissie. De afgelopen 3 jaar heb ik het gewoon begrepen als een 'Automaat' en ben ik mijn gang gegaan. Ik heb al jaren Honda's met handgeschakelde versnellingsbakken (en heb nog nooit een koppeling vervangen). Ik heb automaten gehad die even probleemloos waren. Maar nu zijn we in de brave new world van de CVT. We zijn geen manische, agressieve bestuurders, dus we hebben geen van de eigenaardigheden ervaren die anderen onder die rijomstandigheden hebben gemeld. Ze voelden gewoon aan als echt soepele, comfortabele transmissies, en tot op heden dacht ik alleen maar: 'man, Honda blijft de rit verbeteren!'...

En toen... las ik dat de gemiddelde levensduur van een CVT over het algemeen 100.000 is! Wat zeg je? Hou je me voor de gek? Ik heb andere niet-CVT Honda's VEEL langer dan 100.000 gereden, met NUL transmissieproblemen!!!!

Mijn vraag is dus, hoe 'gemiddeld' is dat voor Honda? Rijdt er iemand met een CVT met 150.000 en geen problemen?

Kan ik de levensduur van een CVT verlengen door uitsluitend in de 'ECON-modus' te rijden en het de hele tijd rustig aan te doen?

#2 ·
De ECON-modus doet niets anders dan de motor traag maken in de (slechte) poging tot een lauwe brandstofefficiëntie.

Wat de CVT betreft, zolang het essentiële onderhoud wordt uitgevoerd volgens de instructies van Honda, zal die "gemiddelde" levensduur van 100.000 km gewoon niet van toepassing zijn. Hij zal VEEL langer meegaan.

Vergeet niet - dit is een Honda. Niet een of ander Duits rommel dat op een vrijdagmiddag is gemaakt. Bij een goede behandeling gaan CVT's meer dan het dubbele van die "gemiddelde" levensduur van 100.000 km onzin mee 👌

#4 ·
ECON-modus zal niets anders doen dan de motor traag maken in de (slechte) achtervolging van een lauwe brandstofefficiëntie.

Wat betreft de CVT, zolang het essentiële onderhoud wordt voltooid volgens de instructies van Honda, zal die "gemiddelde" levensduur van 100K gewoon niet van toepassing zijn. Hij zal VEEL langer meegaan.

Vergeet niet - dit is een Honda. Niet een of andere Duitse rommel die op een vrijdagmiddag is gemaakt. Goed behandeld, gaan CVT's meer dan het dubbele van die 100K "gemiddelde" levensduur onzin mee 👌
DANK U!!! Oprecht. Dit kalmeert mijn angst. Tijd voor venkelthee.
Ook - gisteravond heb ik ECON gebruikt op een gig-rit van 226 mijl (eerste gig in 14 weken...voelde geweldig) en ik haalde een gemiddelde van 33,3 MPG. Lijkt redelijk goed?

#3 ·
Tot nu toe hebben mensen geen CVT-storingen op Honda's gemeld.

Honda bouwt al lange tijd CVT's en lijkt het beter te doen dan de meeste anderen.

Sommige fabrikanten bouwen hun eigen transmissies niet, zowel CVT als gewone automaten. Er is een transmissieleverancier die bekend staat om het bouwen van units die uitvallen ruim voordat ze zouden moeten, wederom beide typen.

Ik heb 4 voertuigen met CVT's gehad, geen enkele heeft problemen ondervonden.

Ons wagenpark heeft er nogal wat, ze zetten er ongeveer 125.000 mijl op voordat ze ze inleveren. Er zijn geen storingen gemeld.

#5 ·
Tot nu toe hebben mensen geen CVT-storingen op Honda's gemeld.

Honda bouwt al lange tijd CVT's en lijkt het beter te doen dan de meeste anderen.

Sommige fabrikanten bouwen geen eigen transmissies, zowel CVT als gewone automaten. Er is een transmissieleverancier die bekend staat om het bouwen van units die falen ruim voordat ze zouden moeten falen, wederom beide typen.

Ik heb 4 voertuigen met CVT's gehad, geen enkele heeft problemen ondervonden.

Ons wagenpark heeft er nogal wat, ze zetten er ongeveer 125.000 mijl op voordat ze ze inleveren. Er zijn geen storingen gemeld.
GEWELDIG!!! Dank u

#8 ·
Dit is een Honda CVT – geen typische CVT. Honda heeft een paar dingen geleerd van hun eerste generatie CVT – en hoe een koppelomvormer te gebruiken in plaats van een startkoppeling – en meer ringen te bouwen in de ringpakketten om de transmissie sterker te maken dan de 5-versnellingsbak die hij verving. Voor mij voelt de transmissie zeker sterker aan. Denk eraan dat er geen koelleidingen naartoe lopen [zoals bij de automatische transmissie], dus je moet de vloeistof om de 2 jaar of 40.000 kilometer verversen om de vloeistof vers te houden. Ik heb nog niet bedacht waarom de ingenieurs geen transmissie- en oliekoeler hebben geplaatst – of op zijn minst de leidingen ervoor hebben aangelegd, maar Honda-ingenieurs hebben een universitaire graad in engineering en weten wat ze doen.

Save
#12 ·
Onthoud dat er geen koelleidingen naartoe lopen [zoals bij de automaat], dus je moet de vloeistof om de 2 jaar of 40.000 kilometer verversen om de vloeistof vers te houden. Ik heb nog niet bedacht waarom de ingenieurs geen transmissie- en oliekoeler hebben geplaatst - of in ieder geval de leidingen ervoor hebben aangelegd, maar Honda-ingenieurs hebben een universitaire graad in engineering en weten wat ze doen.
Dit is nuttige info, bedankt. Ik neem aan dat deze vuistregel geldt voor alle generatie 5 CR-V's?

#11 ·
Het beste van Honda's CVT's is dat ze "aanvoelen" als automaten - ik vind dat schakelen met de peddels voor een geweldige vooruitgang zorgt. In combinatie met de turbomotor is het inderdaad een erg mooie combinatie!
Schakelflippers? Oh ja, weer een exclusieve UK-versie? Amerikaanse bestuurders hebben geen verdomde peddels nodig! :D

Oh, ik heb wel peddels op mijn Acura RDX! Hmmm

• Like
Reactions: SnakeCharmer
Save
#17 ·
Honda heeft door de jaren heen wel wat problemen gehad met sommige subsystemen in de CRV... maar CVT's lijken daar niet bij te horen.

FEIT: Honda heeft zijn tanden gezet in CVT's en ze gemaakt voor Formule 1-aandrijflijnen... voordat ze werden verboden door F1-regelwijzigingen en voordat ze werden verspreid over consumentenvoertuigen. Formule 1 is waar fabrikanten leren betrouwbare hoogwaardige aandrijflijnen te maken... omdat F1 het aantal aandrijflijnen beperkt dat een team in een seizoen kan gebruiken. Dus... naast een reeks dingen die je ontwerpt voor in het F1-circuit... staan betrouwbaarheid en uithoudingsvermogen altijd hoog op de lijst. En Honda is de enige grote fabrikant van mainstream consumentenvoertuigen met waarde... die ook sterk actief is in het F1-circuit. Zelfs de huidige generatie hybriden van Honda hebben hun wortels in Honda's ontwerp van hybride F1-aandrijflijnen.

#21 ·
Nog een CVT-vraag: tot 2 weken geleden was mijn belangrijkste auto een 3e generatie 2011 CRV LX. De automatische transmissie had een knop aan de zijkant van de versnellingspook die voorkwam dat de transmissie hoger ging dan de 3e versnelling. Toen we de 5e generatie CR-V kregen, merkten we dat de knop niet langer aanwezig was op de versnellingspook. In plaats daarvan is er een letter S onder de letter D, genaamd "Sport Mode". Ik vroeg de verkoper of "Sport Mode" hetzelfde was als op de D3-knop van mijn 2011-versnellingspook te drukken. Hij zei: "Dat is niet echt wat dit is", zonder het verschil volledig uit te leggen. Ik heb Sport Mode opgezocht en geprobeerd, dus ik begrijp het duidelijke verschil in gevoel. Ik verlang nog steeds naar een vergelijkende uitleg van het verschil tussen D3 en Sport Mode. Wil iemand het proberen?

#22 ·
Nog een CVT-vraag hier: tot 2 weken geleden was mijn belangrijkste rit een 3e generatie 2011 CRV LX. De automatische transmissie had een knop aan de zijkant van de versnellingspook die voorkwam dat de transmissie hoger ging dan de 3e versnelling. Toen we de 5e generatie CR-V kregen, merkten we dat de knop niet langer aanwezig was op de versnellingspook. In plaats daarvan is er een letter S onder de letter D, genaamd "Sport Mode". Ik vroeg de verkoper of "Sport Mode" hetzelfde was als op de D3-knop op mijn 2011-versnellingspook drukken. Hij zei: "Dat is niet echt wat dit is", zonder het verschil volledig uit te leggen. Ik heb Sport Mode opgezocht en geprobeerd, dus ik begrijp het duidelijke gevoelsverschil. Ik verlang nog steeds naar een vergelijkende uitleg van het verschil tussen D3 en Sport Mode. Wil iemand het proberen?
Als ik Sport Mode goed begrijp, houdt het de motortoerentallen in de maximale vermogenszone wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt. D3 was als rijden in de 3e versnelling, wat simpelweg niet toestond dat de transmissie naar een hogere versnelling schakelde, maar het stond de transmissie toe om in de twee lagere versnellingen te draaien, afhankelijk van de vereiste toerentallen.

Het is moeilijk om een CVT te vergelijken met een automatische transmissie. Ze zijn werelden van elkaar verwijderd.

#23 · (Edited)
Als je het zusterforum voor de HRV bezoekt, waren er enkele CVT-transmissiefouten toen ze 75.000-100.000 km bereikten op sommige van de 2016's.

Ik vind niet veel verschil tussen het gevoel van de cvt op mijn nieuwe gen 5 versus de gen 4 die ik net heb geleased.

Save
#29 ·
Als je het zusterforum voor de HRV bezoekt, waren er enkele CVT-transmissiefouten toen ze 75-100.000 km bereikten op sommige van de 2016's.

Ik vind niet veel verschil tussen het gevoel van de cvt op mijn nieuwe gen 5 versus de gen 4 die ik net heb geleased.
De standaardmotor voor de HRV's is slecht voor koppeling met een CVT. Het verbaast me dus niet dat er enkele gemelde problemen kunnen zijn met de CVT in die voertuiglijn. Zelfde probleem overgenomen van de FIT-lijn, waarop de HRV is gebouwd. De eerste generatie HRV gebruikt een motor die niet goed is afgestemd op koppeling met een CVT... waardoor het voertuig ondermaats aanvoelt en constant probeert een sweet spot te vinden voor de CVT tijdens het rijden.

Ik vermoed dat we bij de volgende vernieuwing van de HRV wel eens een gloednieuwe, koppelrijke 1.3T-motor met lage toeren per minuut ervoor kunnen zien verschijnen. Dat gaat ervan uit dat de volgende generatie HRV niet rechtstreeks wordt overgezet op Honda's moderne hybride benadering van een aandrijflijn. Het zou ook kunnen dat de HRV een van de eerste Honda's wordt die 100% non-GDI wordt qua aandrijflijn. Ik weet dat als de HRV opnieuw wordt ontworpen om veel betere rijkracht te leveren met behoud van de brandstofzuinigheid en een beter geluidsbeheer in de cabine... de HRV een marktleider kan worden in het subcompacte SUV/CUV-marktsegment.

Wat betreft het verschil in gevoel van de CVT tussen gen4 en gen5.... voor de 2.4L-motor... zou ik helemaal geen waarneembare verschillen verwachten. Voor de 1.5T in de gen5 echter... rijdt hij heel anders in vergelijking met mijn gen3 (ik heb geen gen4 gereden, dus geen persoonlijke ervaring). De gen5 is veel scherper en responsiever en bij lagere toeren (behalve in de dwaze ECO-modus... die naar mijn mening verspild is aan de 1.5T).

#24 ·
Het vervangen van de vloeistof is niet voldoende voor onderhoud. Beide filters moeten ook worden vervangen, evenals het reinigen van de magneten in het carter. Dat materiaal op de aftapplugmagneet is afkomstig van 19.000 mijl van een 80-jarige bestuurder.

#25 · (Edited)
Ik heb net de handleiding van mijn 2017 AWD LX doorgespit en er staat geen woord in over wanneer de transmissievloeistof te vervangen bij normaal gebruik. Bij het controleren van de index leverde Honda geen vermelding voor "Automatische transmissie" of "Transmissie"; geen vermelding voor "CVT" of "Continu Variabele Transmissie".... en onder "Onderhoud" staat geen enkele zin over regelmatige vloeistofvervanging in de CVT ĂĽberhaupt. Ze schrijven wel over rijden in "bergachtige gebieden bij lage voertuigsnelheden" of "het trekken van een aanhanger" - wat duidt op een vervanging na 25.000 km als je regelmatig onder die omstandigheden rijdt. Hoe zit het met NORMAAL rijden? CVT-vloeistof wordt vermeld onder "specificaties", waar de capaciteiten voor 2WD- en AWD-modellen worden beschreven - maar niets over wanneer de vloeistof te vervangen. Is dit niet vreemd?!??!!!! Ik heb 30.000 mijl met deze auto gereden en er is geen enkele code verschenen over het vervangen van de transmissievloeistof. Jullie zeggen dat je het bij 25.000 mijl moet doen. Dat is 5.000 mijl geleden. Wat is er met Honda aan de hand dat ze niet precies specificeren wanneer je het moet vervangen voor niet-bergachtige bestuurders die nog nooit een aanhanger hebben getrokken?

#28 ·
Ik heb net de handleiding van mijn 2017 AWD LX doorgenomen en er staat geen woord in over wanneer de transmissievloeistof moet worden vervangen onder normale rijomstandigheden. In de index staat geen vermelding van "Automatische transmissie" of "Transmissie"; geen vermelding van "CVT" of "Continu Variabele Transmissie".... en onder "Onderhoud" staat geen enkele zin over regelmatige vloeistofvervangingen in de CVT ĂĽberhaupt. Ze schrijven wel over rijden in "bergachtige gebieden bij lage voertuigsnelheden" of "het trekken van een aanhanger" - wat duidt op een vervanging na 25.000 km als je regelmatig onder die omstandigheden rijdt. Hoe zit het met NORMAAL rijden? CVT-vloeistof wordt vermeld onder "specificaties", waar de capaciteiten voor 2WD- en AWD-modellen worden beschreven - maar niets over wanneer de vloeistof moet worden vervangen. Is dit niet vreemd?!??!!!! Ik heb 30.000 mijl met deze auto gereden en er is nog geen enkele code verschenen over het vervangen van de transmissievloeistof. Jullie zeggen dat je het bij 25.000 moet doen. Dat is 5.000 mijl geleden. Wat is er met Honda aan de hand dat ze niet precies specificeren wanneer je het moet vervangen voor niet-bergachtige bestuurders die nog nooit een aanhanger hebben getrokken?
Eerlijk gezegd... voor de meeste vloeistoffen in Honda's is er geen kilometer- of tijdtrigger meer voor onderhoud.... in plaats daarvan vertrouwen ze op de intelligentie van de Onderhoudsindicator. Zelfs voor een vloeistof die strikt op tijd gebaseerd is, zoals de remvloeistof, die Honda zegt dat elke 36 maanden vervangen moet worden, wordt automatisch bijgehouden en gemarkeerd door de Onderhoudsindicator en verschijnt er een code in het volgende olieservicevenster.

Vertrouw op uw Onderhoudsindicator in de Gen5 CRV. Hij is slim genoeg om bijna alle reguliere onderhoudsschema's bij te houden, inclusief het berekenen van belastingsomstandigheden die een eerdere vloeistofvervanging dan normaal zouden veroorzaken.

#33 ·
Voor mij is het slechts een verhouding van hoe lang je een voertuig van plan was te houden. Ik heb 3 auto's gehad waar ik minimaal 330.000 km mee heb gereden. Als ik ze zou verkopen met minder dan 100.000 km, zou ik niet zo'n punt maken van het verversen van vloeistoffen, behalve de motorolie.
Voor mij geldt dat, aangezien ik voertuigen langer dan de garantieperiode houd, ik het prima vind om elke 15.000-20.000 mijl $200 uit te geven aan het zelf onderhouden van mijn transmissie en differentiëlen.
Een CVT is een metalen band tussen sets conische katrollen die heen en weer wrijven om de verhouding te veranderen. Het slijt, waardoor materiaal in de olie vrijkomt.
Honda heeft goed werk verricht door magneten en twee filtratiestadia te leveren om de olie schoon te houden, maar aangezien ik een gebruiker ben die auto's minimaal 15 jaar houdt, ververs ik de vloeistoffen vaker.

#38 ·
Voor mij is het gewoon een verhouding van hoe lang je van plan was een voertuig te houden. Ik heb 3 auto's gehad waar ik minimaal 330.000 km mee heb gereden. Als ik ze zou verkopen met minder dan 100.000 km, zou ik niet zo'n zeikerd zijn over het verversen van andere vloeistoffen dan motorolie.
Voor mij is het zo dat, aangezien ik voertuigen langer dan de garantieperiode houd, ik het prima vind om elke 15-20.000 mijl $200 uit te geven aan het zelf onderhouden van mijn transmissie en differentiëlen.
Een CVT is een metalen riem tussen sets conische katrollen die heen en weer wrijven om de verhouding te veranderen. Het slijt, waardoor materiaal in de olie vrijkomt.
Honda heeft goed werk verricht door magneten en twee filtratiestadia te leveren om de olie schoon te houden, maar aangezien ik een gebruiker ben die auto's minimaal 15 jaar houdt, ververs ik de vloeistoffen vaker.
Goed beleid!

#36 ·
Welnu, CVT's zitten niet in de F1 en F1 gaat niet over betrouwbaarheid, behalve voor 5 races voor de aandrijflijn. Ze hebben wel aandrijflijnlimieten, maar transmissies met dubbele koppeling gaan verder dan CVT, behalve dat ze ook geen transmissie zijn van 300.000 mijl.
De OP wilde weten hoe hij de CVT kan onderhouden voor een lange levensduur op zijn dagelijkse auto.
Porsche, Mercedes, Lamborghini, Ferrari gebruiken geen CVT voor prestaties. Hoogwaardige sneeuwscooters die 200 pk produceren, hebben een reserve riem.
CVT's gaan over brandstofverbruik en voorlopig niet over hoge pk-prestaties.

#37 ·
Een van de belangrijkste redenen waarom de Formule 1-organisatie CVT's verbiedt, is omdat ze bang waren voor een zekere daling van het aantal betalende fans, vanwege het vreselijke geluid dat een CVT F1-motor maakt. F1-fans willen het zicht van snelheid, de geur van racebrandstof en het geluid van op- en terugschakelende racemotoren.
Stel je de vreugde voor van het luisteren naar een stel extreem luide tafelzagen die 2 uur lang multiplex zagen.

#62 ·
Ik stop altijd volledig voordat ik de transmissie in de aandrijving of achteruit schakel. Er is een kleine aarzeling voordat de transmissie in de versnelling schakelt, waar ik op wacht. Hopelijk gaat de transmissie langer mee als dit wordt gevolgd.
Ik geloof dat deze moderne elektronisch gestuurde transmissies vergrendelingen hebben die gebruikersschade door schakelfouten voorkomen. Dus zelfs deze voorzorgsmaatregel komt grotendeels uit de "oude tijd". :)
Het is geen kwaad om je aanpak te volgen, het is alleen zo dat deze systemen tegenwoordig zoveel beveiligingen hebben, dat je er waarschijnlijk geen voordeel van zult hebben.

#49 ·

Ik heb al bijna 30 jaar uitsluitend Honda's... in totaal 8.

En ik rijd in een 2017 CR-V AWD LX (2.3 motor). We hebben beide voertuigen nieuw gekocht, met een verschil van 3 jaar.

Nu we allebei een 5e generatie CR-V bezitten, dacht ik dat ik "serieus" zou worden over het leren van meer over de veranderingen door de jaren heen.

De meest alarmerende onthulling was de CVT-transmissie. De afgelopen 3 jaar heb ik het gewoon begrepen als een "Automaat" en ben ik verder gegaan met mijn bezigheden. Ik heb al jaren Honda's met handgeschakelde versnellingsbakken (en heb nooit een koppeling vervangen). Ik heb automaten gehad die even probleemloos waren. Maar nu zijn we in de brave new world van de CVT. We zijn geen manische, agressieve bestuurders, dus we hebben geen van de eigenaardigheden ervaren die anderen onder die rijomstandigheden hebben gemeld. Ze voelden gewoon aan als echt soepele, comfortabele transmissies, en tot op heden dacht ik gewoon "man Honda blijft de rit verbeteren!"...

En toen... las ik dat de gemiddelde levensduur van een CVT over het algemeen 100.000 is! Wat zeg je? Maak je een grapje? Ik heb andere niet-CVT Honda's VEEL langer dan 100.000 gereden, met NUL transmissieproblemen!!!!

Mijn vraag is dus, hoe "gemiddeld" is dat voor Honda? Iemand daar die een CVT rijdt met 150.000 km en geen problemen?

Kan ik de levensduur van een CVT verlengen door uitsluitend in de "ECON-modus" te rijden en het de hele tijd rustig aan te doen?
Nou, ik hoop dat het veel langer meegaat dan 100.000. Ik had een Prius met een CVT voordat ik mijn 20 CRV kreeg en meer dan 217.000 mijl voordat hij bij een ongeluk total loss werd verklaard, 0 problemen met de cvt. Zou denken dat Honda net zo goed is. Ik werkte van 97 tot 2007 bij een Honda-dealer, zag heel wat transmissiefouten, maar geen cvt voor zover ik me kan herinneren.

#52 ·
Gewoon weer een gimmick die de meeste mensen nooit zullen gebruiken, en velen zullen niet eens weten dat ze het hebben. Ik weet niet zeker hoe ze ook op cvt werken
Niet mee eens.

Verre van een gimmick.

De peddels werken uitzonderlijk goed en ik gebruik ze de hele tijd. Ze werken net als bij een ouderwetse automatische transmissie.

#53 ·

Ik heb bijna 30 jaar uitsluitend Honda's gehad... in totaal 8.

En ik rijd in een 2017 CR-V AWD LX (2.3 motor). We hebben beide voertuigen nieuw gekocht, met een tussenpoos van 3 jaar.

Nu we allebei CR-V's van de 5e generatie bezitten, dacht ik dat ik "serieus" meer te weten zou komen over de veranderingen door de jaren heen.

De meest alarmerende onthulling was de CVT-transmissie. De afgelopen 3 jaar heb ik het gewoon begrepen als een "Automaat" en ging ik verder met mijn zaken. Ik heb al jaren Honda's met handgeschakelde versnellingsbakken (en heb nooit een koppeling vervangen). Ik heb automaten gehad die even probleemloos waren. Maar nu zijn we in de brave new world van de CVT beland. We zijn geen manische, agressieve bestuurders, dus we hebben geen van de eigenaardigheden ervaren die anderen onder die rijomstandigheden hebben gemeld. Ze voelden gewoon aan als echt soepele, comfortabele transmissies, en tot op heden dacht ik alleen maar "man, Honda blijft de rit verbeteren!"...

En toen... las ik dat de gemiddelde levensduur van een CVT over het algemeen 100.000 is! Zeg wat? Hou je me voor de gek? Ik heb andere niet-CVT Honda's VEEL langer dan 100.000 gereden, met NUL transmissieproblemen!!!!

Mijn vraag is dus, hoe "gemiddeld" is dat voor Honda? Iemand daar die een CVT rijdt met 150.000 km en geen problemen?

Kan ik de levensduur van een CVT verlengen door uitsluitend in de "ECON-modus" te rijden en het de hele tijd rustig aan te doen?
[/QUO
Is er een tabel met de vereiste onderhoudsbeurten per maand/kilometerstand? De handleiding van 2018 heeft er geen. Ik wist niets over de transmissievloeistof bij 25.000 km. Wachten op pop-up herinneringen of het hele boek lezen is geen planningsstrategie.

Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.