Honda CR-V Owners Club Forums banner
Status
Not open for further replies.

De uitval van de transmissie van de 1e generatie verhelpen.

19K views 6 replies 2 participants last post by  Lochinvar  
#1 ·
Ik heb een 98 CR-V automaat en hij begon vandaag iets raars te doen. Ik reed stapvoets in de file, dus ik zat al een tijdje in de 1e versnelling, en plotseling leek de transmissie in de neutraalstand te gaan. Ik probeerde handmatig naar de 1e en 2e versnelling te schakelen, maar het maakte geen verschil. Toen ik de motor stopte en opnieuw startte, keerde de transmissie echter meteen terug naar normaal. Toen ik verder reed, merkte ik dat het in elke versnelling en bij elke snelheid gebeurde. De transmissie was een tijdje in orde, maar ging dan plotseling naar neutraal. Als ik de motor stop, 3 seconden wacht en opnieuw start, gedraagt de transmissie zich normaal, totdat hij besluit naar neutraal te gaan.

Klinkt bekend? Ik heb vandaag al 3 berichten over dit probleem gezien!

Dit is wat er gebeurt:

De 1e generatie CR-V automatische transmissie heeft een interne oliefilter en die raakt na verloop van tijd verstopt. Er wordt troep aangezogen, die het filter blokkeert, de transmissie verliest oliedruk, de koppelingen ontkoppelen. Als je de motor afzet, stopt de transmissie-oliepomp ook, valt de troep eruit, waardoor het filter wordt vrijgemaakt, en bij het opnieuw starten werkt de transmissie weer normaal, totdat de troep het filter verstopt.

Het probleem is dat je de transmissie moet verwijderen en demonteren om de oliefilter van de transmissie te vervangen. Aangezien ik geen 2000 dollar over heb om aan een revisie van de transmissie uit te geven, wilde ik dat niet doen.

Dus zo heb ik het gerepareerd:

CR-V-transmissies hebben inspectiepoorten voor oliedruk. Je trekt een plug eruit en installeert een oliedrukmeter, dan bedien je de motor en de transmissie en controleer je de oliedruk. Er is één poort voor elk van de 5 koppelingen en één voor de hoofddrukleiding. Toen ik de hydraulische besturingstabel in mijn servicehandleiding controleerde, ontdekte ik dat de leidingpoort zich direct na de oliepomp bevindt, die zich direct na het filter bevindt, en de leidingpoort bevindt zich direct bovenop de transmissie, bij de lock-up regelkleppen.

Ik dacht dat ik het oliefilter kon omkeren door perslucht in de leidingpoort te blazen, en ik had gelijk!

Mijn procedure is als volgt:
Zet een opvangbak onder het voertuig.
Laad de luchtcompressor op.
Start de auto en schakel alle versnellingen om het hydraulische schakelbesturingssysteem onder druk te zetten.
Stop de motor.
Tap de transmissie af en plaats de aftapplug tijdelijk terug.
Verwijder de peilstok van de transmissie.
Verwijder de plug uit de leidinginspectiepoort.
Gebruik een kleine blaaspistool met een puntige rubberen tip om perslucht in de leidinginspectiepoort te blazen totdat je even lucht door de vloeistof in de transmissie hoort borrelen.
Tap de transmissie opnieuw af.
Gebruik een buisborstel of iets dergelijks om zoveel mogelijk troep uit de transmissiebehuizing en van onder de transmissie-oliefilter (net binnen de aftappoort en rechts ervan) te verwijderen.
Plaats de aftapplug terug met een nieuwe ring.
Vul de transmissie bij (je hebt ongeveer 4,25 quarts nodig).
Start de motor, schakel alle versnellingen, stop de motor en controleer het vloeistofpeil opnieuw.

Ik heb dit vorige week gedaan en mijn transmissie was voor ongeveer 95% hersteld! Mijn enige probleem was dat de 1e versnelling er soms uitviel en weer inschakelde als ik in M1 zat om een heuvel af te dalen, of als ik na het opwarmen van de transmissie vanuit stilstand vertrok. Ik heb gisteren mijn omgekeerde spoeling opnieuw gedaan en mijn transmissie lijkt 100% gerepareerd!

Ik zal later een update plaatsen als je wilt weten hoe het standhoudt.

#3 ·
Ik probeer niet te ruziën, maar welke schade zou er ontstaan door gebrek aan druk? Ik wil de gruwelijke details.

Ik zou denken dat de enige schade slijtage aan de koppelingen zou zijn door het slippen bij het loslaten, maar alle koppelingen lijken nu prima te werken.

Voor zover ik kan beoordelen, maakt het schakelsysteem zich niet druk om de oliedruk, het schakelt de koppelingen er gewoon niet zonder in, toch?

Ik denk dat er in de toekomst meer rommel in de transmissie zal zitten, maar ik heb er een heleboel uitgehaald, en de rommel die ik eruit heb gehaald, is er niet meer in gegaan.

Het allerbelangrijkste: heeft u ooit een transmissie op deze manier gerepareerd gezien, en hoe lang denkt u dat ik het nog zou kunnen hebben?

#4 ·
Transmissievloeistof doet meer dan alleen druk leveren, het smeert ook. Koppelingen zijn natuurlijk het eerste dat beschadigd raakt. Op dit moment heb je genoeg druk om ze in te schakelen.

De eerste dingen die daarna beschadigd raken, zijn de pomp en de koppelomvormer, wat in feite één groot drukaandrijfkoppelingspakket is. De pomp heeft hetzelfde ontwerp als een motoroliepomp. Dus hij drijft op vloeistof, waarschijnlijk wat beschadigingen daarin, maar niets ernstigs op dit moment, aangezien hij werkt.

De tegendruk kan ook afdichtingen hebben beschadigd, er zijn enkele lipafdichtingen die niet van omgekeerde drukken houden. Als ze nog niet te hard of te heet zijn geworden, dan zullen ze een tijdje goed zijn, denk ik.

Het grootste probleem zullen de koppelingen zijn. Ze zouden heet zijn geworden door slippen zonder smering. Dus ze zullen nu veel sneller slijten.

Nooit getest hoe lang het zo duurt en het kan sterk variëren. Heb het nog niet gedaan op een CRV, maar wel op een paar Accords. De eerste hadden ze het een maand tot ze hun belastingen kregen en het inruilden. De tweede haalden ze een paar maanden uit, maar moesten gereviseerd worden voordat het kapot ging. 2 sets koppelingen waren behoorlijk verbrand en de koppelomvormer vertoonde tekenen dat hij behoorlijk heet was geworden. Om nog maar te zwijgen van alle troep die nog in het kleplichaam en de magneetschermen zit. Waarschijnlijk een goed idee om de magneetsolenoids eruit te trekken en de schermen ook te controleren, waardoor je mogelijk wat meer tijd krijgt.

Net als een motor houden transmissies er niet van om zonder olie te zitten, maar ze zijn er nog minder tolerant voor, of het nu een laag niveau of een verstopt filter is.

Ik zou geen grote roadtrips maken, maar als je hem wilt houden, begin dan met het opvragen van prijzen voor een transmissie, zodat je ervoor kunt sparen. Meld je dan terug als er problemen zijn of als hij daarvoor kapot gaat. We zijn benieuwd (ik en de eigenaar van de garage, die al bijna 40 jaar transmissies repareert) hoeveel dit daadwerkelijk helpt. We zullen er gewoon niet mee experimenteren met het voertuig van een klant en ik ga het ook niet met de mijne doen totdat ik er een andere transmissie voor heb gebouwd.

Succes en houd ons op de hoogte.

Verzonden vanaf mijn SM-G950U met Tapatalk

#5 ·
Update: Nog steeds aan het rijden!

Ik zei dat ik later een update zou plaatsen, en dat doe ik. Toen ik mijn transmissie weer aan de praat kreeg, stond mijn auto op 182.844 mijl, en hij rijdt nog steeds prima, bijna 5000 mijl later (187.550, vanaf vandaag).

Nu de details...

Je zou kunnen opmerken dat dat veel mijlen zijn voor slechts een paar maanden. Dat komt door een paar dingen. Eén is dat ik ver van mijn werk woon, dus mijn woon-werkverkeer is lang, maar ik bezorg ook eten voor DoorDash na het werk de meeste avonden. Het is een beetje stressvol voor mij, en zeker voor de auto, maar ik werk in een fietsenwinkel, en er is geen geld in de fietsenindustrie voor het salaris van monteurs of iets anders, dus ik zit meestal krap bij kas. Toch is mijn rijgedrag nog steeds ongeveer 50% snelweg, 50% stadsverkeer. Ik rijd gewoon veel.

Een tweede ding om rekening mee te houden is dat mijn rijgedrag rustig is, heel rustig. Ik heb de neiging om langzaam vanuit stilstand te accelereren, mijn voet zo vroeg mogelijk van het gaspedaal te halen in de meeste omstandigheden, en ik rijd meestal alleen per ongeluk te hard. Ik heb dit geleerd voor brandstofbesparing, maar ik doe het ook voor de veiligheid, omdat ik zo rustig mogelijk wil zijn en ik een hekel heb aan het gebruiken van mijn remmen. Het resultaat is dat wat de meeste mensen zien als het ontzien van hun transmissie, eigenlijk mijn normale rijstijl is.

Het zou dan logisch zijn dat mijn transmissie onnatuurlijk lang mee zou kunnen gaan, zelfs gezien mijn hoge kilometerstand, maar het deel dat ik niet wilde zeggen is dat het niet helemaal probleemloos is geweest.

Mijn enige probleem sinds het weer werkt, is slippen in de 1e versnelling. Ik heb het probleem eigenlijk teruggebracht tot wat een 1-weg-koppeling wordt genoemd.

Dit is een bijzonder vreemde eigenschap in CR-V-transmissies. Het is een sgrag-type koppeling die veel lijkt op een fietsvrijloop. Wanneer de motor sneller wil bewegen dan de wielen, grijpt hij in en beweegt de auto. Wanneer de wielen sneller willen bewegen dan de motor, slipt hij en kan de auto sneller bewegen. Het idee is dat de auto dan de 1e versnelling de hele tijd dat je vooruit rijdt ingeschakeld laat staan, en hij schakelt gewoon de andere versnellingen bovenop de eerste in. Wanneer je dan stopt en plotseling gas geeft om te accelereren, staat de eerste versnelling al ingeschakeld en klaar om de auto te bewegen.

Wanneer je echter handmatig de eerste versnelling inschakelt, wordt een secundair eerste versnellingsmechanisme gebruikt dat een extra gewone multi-plate koppeling gebruikt, die aandrijving en motorremmen geeft.

Het slippen in de eerste versnelling is nog geen serieus probleem geweest vanwege een paar dingen. Eén is dat het maar een beetje is geslipt, en tegen de tijd dat het dat doet, is de auto klaar voor de tweede versnelling. Een andere is dat de 1-weg-koppeling wordt ingeschakeld door koppel, dus als hij begint te slippen, kan ik gewoon het gaspedaal harder intrappen voor meer inschakeling. Om deze reden zou iemand anders er veel minder last van kunnen hebben dan ik, vanwege hoe licht ik op het gaspedaal ben. De derde reden dat dit een beperkt probleem is, is dat ik gewoon handmatig door de versnellingen kan schakelen, en dan wordt de 1-weg-koppeling helemaal niet gebruikt.

Mijn oplossing hiervoor:

Het eerste wat ik erover merkte, is dat het slippen alleen gebeurt als de transmissie warm is. Het grootste verschil tussen een koude en een warme transmissie is de viscositeit van de vloeistof, die dunner wordt als hij warm is. Ik had toevallig een fles Lucas Transmission Fix bij de hand, en dat spul is dik, als chocoladesiroop dik, dus ik aarzelde om het te gebruiken omdat ik niets wilde verpesten, maar nadat ik de temperatuurgebonden symptomen had opgemerkt, probeerde ik het. Ik heb het alleen voorzichtig in kleine hoeveelheden ingedaan, waarbij ik de veranderingen noteerde, maar het leek veel te helpen. Nu lijkt het probleem er alleen te zijn als ik veerkrachtig op het gaspedaal ben. Ik leek maximaal voordeel te behalen na het toevoegen van ongeveer 2/3 van een fles (ongeveer 16 ounces).

Iets om rekening mee te houden is echter dat ik een aantal mijlen heb gelogd tijdens het diagnosticeren van de auto terwijl hij kapot was, en probeerde uit te zoeken hoe ik hem kon repareren. Ik weet niet precies hoeveel, maar hij viel een paar keer in neutraal terwijl ik probeerde mijn oplossing te vinden. Het resultaat is dat er waarschijnlijk veel meer slijtage in zit dan er zou zijn geweest als ik in de eerste plaats had geweten hoe ik het moest repareren.

Voordat jullie me allemaal gek gaan noemen, ik heb een garage waar ik naartoe wil voor een revisie als/wanneer het zo erg wordt dat ik er niet meer mee wil rijden, maar ik ga ermee doorgaan zover ik kan uit nieuwsgierigheid. Mijn aangeboren probleemoplossende aard moet weten wat er gebeurt als ik verder ga. Ik denk ook dat het nuttig zal zijn voor CR-V-bezitters om te weten hoe ver ze kunnen komen als/wanneer ze deze problemen hebben.

Dat gezegd hebbende, mijn liefde voor de auto, in combinatie met mijn oncontroleerbare informatie om dingen te diagnosticeren, maakt me verdomd gek als mijn auto niet bijna perfect is, dus ik ga het vrijwel zeker opgeven en hem laten reviseren lang voordat hij volledig onbruikbaar wordt.

Op dit moment rijd ik echter nog steeds in Big Green. Ik geniet er nog steeds van. Mijn auto heeft me nog niet in de steek gelaten, zelfs niet toen de problemen het ergst waren, en ik verwacht het nu zeker niet.

Ik zal in de toekomst weer updates plaatsen als ik blijf rijden.

#7 ·
Ik denk dat dit mijn laatste update in deze thread gaat worden.

Ik was het zat om solenoĂŻden te vervangen en heb een garage het laten reviseren. Het kostte me maar $1400 (1250 voor de revisie, 150 om de garantiedekking van 1 jaar naar 2 jaar te verlengen).

Ik heb er een tijdje met de jongens van de garage over gepraat en ze konden me niet echt een antwoord geven op de vraag waarom de versnellingsbak gewoon solenoĂŻden kapot maakte. Er waren andere problemen binnenin (versleten koppelingen, 1 beschadigde trommel, enz.), dus ik ben blij dat ik het heb laten doen, maar het stoort me nog steeds dat ik niet weet wat er aan de hand was! Ik wil weten wat het was dat plotseling solenoĂŻde na solenoĂŻde begon te vervangen!

Hoe dan ook, het is nu een paar maanden geleden en Big Green rijdt en functioneert prima. Ik heb geen problemen gehad, geen vloeistoflekken of andere problemen.

Als iemand van jullie in de omgeving van Orange Country/LA/Inland Empire woont, raad ik de garage waar ik ben geweest ten zeerste aan. Ze heten California Transmission en bevinden zich direct aan Mountain Ave tussen I-10 en CA-60 in Ontario.

De jongens daar zijn erg aardig, behulpzaam, deskundig, gul met hun tijd en ze krijgen het werk vrij snel gedaan. Ik liet BG een week daar staan en ze hadden het in 3 dagen gedaan, als ik me goed herinner.

Ik heb nog een paar van de defecte solenoĂŻden en ik ben geneigd om een dremel te pakken en ze open te snijden. Als ik dat doe, zal ik foto's plaatsen voor iedereen die misschien nieuwsgierig is.

Proost.

Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.