Honda CR-V Owners Club Forums banner

Olieverbruik

1 reading
8.4K views 21 replies 16 participants last post by  Melk81  
#1 ·
Ik heb een 2014 Honda CRV die nu 90.000 mijl heeft gereden. Enige tijd na 80.000 mijl begon ik een probleem te krijgen met het olieverbruik.

Mijn monteur zei dat hij dit probleem bij andere CRV's heeft gezien. Hij heeft mijn pcv-klep vervangen bij 60.900 mijl.
Hij zei dat het zou kunnen helpen om de brandstofinjector en de inlaatklep te reinigen.

Hij vermeldde ook dat het nu zou kunnen helpen om gewone olie te gebruiken (ik heb altijd synthetische olie gebruikt) met een behandeling om de 3.000 mijl.

Iemand ideeën? Ik heb nog geen 2.000 mijl gereden sinds er 2 liter olie is bijgevuld en hij begint te ratelen, wat het duidelijke teken is dat er olie nodig is.

Iemand ideeën?

#2 ·
Het reinigen van de brandstofinjector en de inlaatklep heeft geen zin voor het verbranden van olie. Het klinkt alsof je veel olie verbruikt. Weet je zeker dat je geen olielekkage hebt? Ik zou mystery marvel oil proberen... het reinigt blijkbaar de zuigerveren, waardoor je olie zou verbranden.

#3 ·
Het reinigen van brandstofinjectoren en inlaatkleppen doet niets tegen olieverbruik. Klinkt alsof je veel olie verbruikt. Weet je zeker dat je geen olielekkage hebt? Ik zou mystery marvel oil proberen...het reinigt blijkbaar de zuigerveren, waardoor je olie zou verbranden.
Zou je de Mystery Marvel Oil gebruiken met synthetische olie of gewone olie?

Monteur heeft geen duidelijke lekkages gezien.

#4 ·
U moet het oliepeil controleren en niet wachten op een geratel. Hoeveel olie wordt er precies per 1000 mijl verbruikt?

Olieverversingen na 3000 mijl zijn overdreven. Maar na 3000 mijl zou u geen olie hoeven bij te vullen.

Wat uw monteur voorstelde, had niets te maken met olieverbruik. Moet zijn bootbetaling worden voldaan?

#5 ·
Gebruik geen "gewone" olie, maar minstens een synthetische mix. U kunt een van de "high mileage" olievarianten proberen en eventueel een graad hoger gaan naar een xxW-30. Afhankelijk van hoe de auto is onderhouden, kunnen de zuigerveren verstopt raken. Vraag uw monteur of hij ooit een "zuigerweek" heeft gedaan, wat in feite het gieten van een reinigingsmiddel in de cilinder is en het een nacht laat staan. Dit zou uiteraard gevolgd worden door een verse olieverversing.

#6 ·
Als er olie verbrandt, moet u rook in de uitlaat zien.
Als er olie lekt, moet iemand kunnen zien waar het lekt als hij eronder kruipt om de olie te verversen.
De zwaardere olie zal in deze situatie niet helpen - ik zou teruggaan naar wat de fabrikant aanbeveelt - ik denk dat het 0w-20 of 30 is als je het ververst.
Ziet u olievlekken op uw oprit?

#7 ·
Ik heb een 2014 Honda CRV die nu 90.000 mijl heeft gereden. Enige tijd na 80.000 mijl begon ik een probleem te krijgen met olieverbruik.

Mijn monteur zei dat hij dit probleem al bij andere CRV's heeft gezien. Hij heeft mijn pcv-klep vervangen bij 60.900 mijl.
Hij zei dat het zou kunnen helpen om de brandstofinjector en de inlaatklep te reinigen.

Hij vermeldde ook dat het nu zou kunnen helpen om gewone olie te gebruiken (ik heb altijd synthetische olie gebruikt) met een behandeling om de 3.000 mijl.

Enige gedachten? Ik heb nog geen 2.000 mijl gereden sinds er 2 quarts zijn bijgevuld en het begint te ratelen, wat het duidelijke teken is dat er olie nodig is.

Enige gedachten?
Buiten Noord-Amerika beveelt Honda eigenlijk 0W20 en 5W30 aan voor de 2014 CRV. Hierbij een pagina uit de handleiding van de 2014 CRV in Japan. Ik zal niet ingaan op de details waarom alleen 0W20 wordt weergegeven in de handleiding van Noord-Amerika, maar het is een EPA-regelgeving betreffende C02-credits.

Een 5W30-olie zal helpen het olieverbruik te verminderen, maar slechts een beetje. Honda heeft verklaard dat een quart olie per 1.000 mijl binnen een normaal bereik valt... Ik weet niet zeker of ik het daarmee eens ben, misschien voor een voertuig met twee keer uw kilometerstand.

Het beste wat u nu kunt doen, is uw oliepeil regelmatig controleren en het tot de volle markering bijvullen. Laat het oliepeil nooit zo laag worden dat de motor ratelt of het olielampje uitgaat. Op dit punt zuigt de oliepomp lucht aan en levert hij onvoldoende olie aan de motor, wat resulteert in versnelde slijtage en/of schade aan de motor.

Attachments

#18 ·
Buiten Noord-Amerika beveelt Honda daadwerkelijk 0W20 en 5W30 aan voor de 2014 CRV. Bijgevoegd is een pagina uit de handleiding van de 2014 CRV in Japan. Ik zal niet ingaan op de details waarom alleen 0W20 wordt weergegeven in de handleiding van Noord-Amerika, maar het is een EPA-voorschrift met betrekking tot C02-credits.

Een 5W30-olie zal helpen het olieverbruik te verminderen, maar slechts een klein beetje. Honda heeft verklaard dat een liter olie per 1.000 mijl binnen een normaal bereik valt... Ik weet niet zeker of ik het daarmee eens ben, misschien voor een voertuig met twee keer uw kilometerstand.

Het beste wat u op dit moment kunt doen, is regelmatig uw oliepeil controleren en het tot de volle markering bijvullen. Laat het oliepeil nooit zo ver zakken dat de motor ratelt of het olielampje uitgaat. Op dit punt zuigt de oliepomp lucht aan en levert deze onvoldoende olie aan de motor, wat resulteert in versnelde slijtage en/of schade aan de motor.
Ik heb 0-20 Mobile1 synth gebruikt in mijn nieuw gekochte 2014 en heb geen olieverbruik bij 117500 mijl. Ik ververs olie en NAPA Gold filter of begin met het verzamelen van de materialen wanneer ze 20% of minder aangeeft. PS Nog steeds 0-20 bij 117500 mijl.

#8 ·
Er is nieuwe (chemische) technologie om de zuigerveergroeven schoon te maken. Verkoolde zwarte ringen zijn de gebruikelijke oorzaak van plotseling olieverbruik. De ringen bewegen niet goed in hun groeven. De nieuwe chemie is "Valvoline Restore and Protect" motorolie (gebruik 5w-30 in de zomer en 0w-20 als je in een koud klimaat in de winter woont), verkrijgbaar bij Amazon of AutoZone of per postorder bij Walmart of Advance Auto Parts. Merk op dat het relatief nieuw is om koolstof van zuigers te kunnen reinigen om olieverbruik te verminderen. In het verleden konden oliën alleen hopen de plaque-ophoping te verminderen, maar niet te verwijderen. Merk op dat "sludge" iets anders is, niet hetzelfde als de troep die aan zuigerveergroeven op zuigers kleeft, en alle oliën gaan prima om met 'sludge', alleen om verwarring te voorkomen. Achtergrond: Valvoline heeft met succes slecht olieverbruik op grote vrachtwagens met de Cummins ISX15-motor opgelost met hun vorige 'speciale' dieselmotorolie bedoeld voor die vloot diesel crowd, en nu, jaren later, lijken ze de zuigerreinigingstechnologie te hebben gekregen voor benzinevoertuigen voor personenauto's. Het is echte intellectuele eigendom. Trouwens: Ik ben het eens met degenen hierboven die zeiden dat het advies van de monteur onzin was. Als je de motorolie "Valvoline Restore & Protect" niet wilt proberen, dan komt er een andere interessante en bewezen manier om zuigers schoon te maken van HPL (duur, alleen verzending). Links hieronder. ... of voeg gewoon hun chemische reiniger toe: HPL EC 30 Engine Cleaner en voeg dat toe aan elke motorolie, zoals SuperTech olie van walmart is prima. Valvoline Restore and Protect, gemakkelijker te verkrijgen bij Amazon of Autozone of Walmart online postorder of Advance Auto Parts.

#9 ·
Zonder het olieverbruik in liters per 1000 mijl te bepalen, is al het advies eigenlijk maar gissen. Wie weet, misschien is dat olieverbruik wel volkomen normaal.

Als het olieverbruik merkbaar is, laat dan eerst iemand die gekwalificeerd is, zoeken naar lekken. Zodra dat is uitgesloten of verholpen, moet u beslissen of het olieverbruik acceptabel is in vergelijking met de kosten van het reviseren/reinigen van onderdelen van de motor. Als het u bijvoorbeeld 1 liter olie per 3000 mijl kost, is dat echt goedkoop in vergelijking met reparaties.

En afgezien van het verhelpen van duidelijke lekken, is het bijna onmogelijk om het olieverbruik te verminderen zonder veel onderdelen te vervangen.

En huur iemand in die gekwalificeerd is om te controleren op lekken, niet iemand die injectorreiniger verkoopt.

Het PCV-ventiel is iets goedkoops dat u zelf kunt doen. Doe dat ook om het als oorzaak uit te sluiten.

#10 ·
Ik heb een 2014 Honda CRV die nu 90.000 mijl heeft gereden. Enige tijd na 80.000 mijl begon ik een probleem te krijgen met olieverbruik.

Mijn monteur zei dat hij dit probleem bij andere CRV's heeft gezien. Hij heeft mijn pcv-klep vervangen bij 60.900.

Enige gedachten? Ik heb nog geen 2.000 mijl gereden sinds er 2 quarts zijn bijgevuld en het begint te ratelen, wat het onmiskenbare teken is dat er olie nodig is.

Enige gedachten?
"""Ik heb nog geen 2.000 mijl gereden sinds er 2 quarts zijn bijgevuld en het begint te ratelen, wat het onmiskenbare teken is dat er olie nodig is."""
Zorg er altijd voor dat de olie tussen de bovenste en onderste streepjes op de peilstok staat. Als u het waarschuwingslampje voor oliedruk op het dashboard ziet, is er iets mis. Het beste is om de peilstok een keer per week te controleren, een quart bij te vullen als u hem op de onderste streep of iets daaronder ziet, te controleren op een vlakke ondergrond, nadat de motor langer dan 5 minuten is uitgeschakeld.

En haal Valvoline Restore and Protect motorolie (5w-30 omdat het bijna zomer is, 0w20 in de winter). Reinigt de zuigerveergroeven zoals ik hierboven heb uitgelegd. Beste kans voor de toekomst.
U kunt de olie en het oliefilter het beste om de 3.000 mijl of 6 maanden (afhankelijk van wat het eerst komt) vervangen, omdat er extra koolstofdeeltjes vrij kunnen komen. Doe dat twee keer. Ga dan verder met olieverversingen om de 9 maanden of 8.000 mijl met dezelfde soort olie.

#13 ·
Hoewel ik hier mijn persoonlijke ervaring wil delen. Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden een 2016 EX-L met 90.000 km gekocht. Uit de documentatie bleek dat er regelmatig olie ververst was, maar toen we hem kregen, begon ik olieverbruiksproblemen op te merken. Ik dacht dat het de vastzittende ringen waren, omdat hij geen olie agressief verbrandde of lekte. Ik probeerde een of twee blikken brandstofsysteemreiniger om de ringen los te maken (dit + het muzzlen van de VCM + agressief rijden gedurende een dag werkte op onze 2008 Odyssey die olieverbruiksproblemen had ontwikkeld door het VCM-systeem), en probeerde over te schakelen op een Castrol synthetische blend die hier werd aanbevolen.

Wat uiteindelijk lijkt te hebben gewerkt (geen verandering in het oliepeil sinds mei 2024/4800 km toen ik dit werk deed) was het verwijderen van de bougies en het vullen van de cilinders met Berryman B12. Ik liet het 6 uur intrekken, draaide de motor een paar keer via de krukaspoelie, vulde alle cilinders bij waar de B12 langs de ringen was weggelekt en liet het nog eens 6 uur intrekken. Ik deed dit gedurende ongeveer 24 uur. Ik heb waarschijnlijk in totaal 3 blikken B12 gebruikt. Alleen al het ronddraaien met een sleutel stuurde veel B12 door de bougiegaten als gevolg van compressie en mijn god, het zat vol koolstof. De lappen die ik over de gaten had gelegd, waren bedekt met dikke klonten ervan. Een absolute puinhoop.

Ik heb de olie afgetapt/bijgevuld, de startmotor laten draaien zonder bougies om de resterende B12 eruit te blazen, de bougies vervangen en geprobeerd hem te starten. Hij was niet blij... de accu raakte zelfs leeg. Uiteindelijk kreeg ik hem aan de praat en ging ik de weg op, waarbij ik hem de volle gasbehandeling gaf op oprit van de snelweg en heuvels om te proberen die ringen los te krijgen. 4800 km later lijkt het te hebben gewerkt.

Uw kilometerstand kan variëren.

#14 ·
Dacht misschien dat ik een reactie zou plaatsen. Ik heb een CR-V uit 2016. 210.000 km op de teller. Ik ververs de olie om de 5.000 km in plaats van de normale 10.000 km. Onlangs is me verteld om het regelmatig te blijven controleren/bijvullen (door dat wekelijks te controleren, is me verteld) om dat gevreesde geluid te voorkomen. Er is me verteld dat de zuigerveren vervangen moeten worden. Mijn vraag is: hoe lang kan ik dit zo doen (zo vaak de olie controleren, zo vaak bijvullen) of moet ik gewoon de zuigerveren laten vervangen? Mij is door mijn Honda-dealer verteld dat dit $2.500 - $3.000 kost.

#16 ·
Ik dacht dat ik misschien een reactie zou geven. Ik heb een CR-V uit 2016. 210.000 km erop. Ik ververs de olie om de 5.000 km in plaats van de normale 10.000 km. Onlangs is me verteld om het regelmatig te blijven controleren/bijvullen (door het wekelijks te controleren, is me verteld) om dat gevreesde geluid te voorkomen. Er is me verteld dat de zuigerveren vervangen moeten worden. Mijn vraag is: hoe lang kan ik dit zo doen (de olie zo vaak controleren, zo vaak bijvullen) of moet ik gewoon de zuigerveren laten vervangen? Mijn Honda-dealer heeft me verteld dat dit $2500 - $3000 kost.
Ik zou overstappen op Valvoline Restore and Protect motorolie.

#17 ·
Ik denk dat hier veel goede adviezen zijn gegeven.

Als je altijd op dezelfde plek parkeert en er nog niet veel olievlekken zijn, zou je het merken als je veel olie lekt. Ik had een olielekkage van het kleppendeksel en er waren al die vervelende druppels op mijn oprit.

Ik zou alleen willen toevoegen dat ik, na het bekijken van veel video's van autoverzorgingsexperts waar hij verschillende gevallen had met olieverbruik als gevolg van de lage spanningsringen en boring scoring, en DYI Dave waar hij alles probeerde, een inspectie van de cilinderboringen zou laten uitvoeren met een boroscoop voordat ik iets anders zou doen. Als de kruisarcering versleten is, kan niets het repareren, behalve een shortblock, een motorwissel of een volledige revisie.

Als je de auto houdt en geen boring scoring hebt, zou ik een grote emmer dieselolie in de aanbieding kopen, omdat ik mijn eigen service doe. Goedkoper en heeft tonnen wasmiddelen. Eerst zou ik de Berry Man's Soak en een paar rondes Retire and Protect proberen.

• Like
Reactions: mechatronic
#19 ·
Ik verbruikte ook olie. 2013 CRV. Ongeveer 1 liter of zo per 1.000 km. Veel oliën en soorten geprobeerd. PCV vervangen en absoluut geen verandering. Ik heb dit spul er net in gedaan. Liqui-Moly Motor Oil Saver. Ik moest 1 liter toevoegen na 2500 mijl en ik zit op 4000 en de olie staat halverwege de peilstok. Dus ik ben op dit moment erg blij. Ik ben van plan om het te verversen in de volgende 200 mijl. Er staat dat het ongeveer 500 mijl duurt voordat het begint te werken.