De ECT op de cilinderkop is de oorsprong van de informatie. Die informatie wordt doorgegeven aan uw PCM. De PCM geeft de informatie door aan de CPU in uw instrumentenpaneel en de CPU beweegt vervolgens de temperatuurmeter op het dashboard.
Alles op het pad van de ECT naar de meter op het dashboard kan defect raken, waardoor de meter niet correct leest. Als u een servicehandleiding heeft, bekijk deze dan. U zult zien dat deze een bedradingsschema bevat van hoe de dingen zijn aangesloten. Het zal dan stapsgewijze processen bevatten om de dingen door te nemen. Ik heb de mijne niet bij me, maar het zal vaak stappen bevatten zoals 1) het instrumentenpaneel in een zelfdiagnosemodus zetten om de werking van de meter en de CPU van de clusters te controleren. 2) een scantool aansluiten om codes te lezen. 3) afhankelijk van de code, zal het u begeleiden bij diagnostische tests van verschillende onderdelen, zoals de ECT, PCM en alle verbindingsbedrading om te isoleren welk onderdeel defect is. Een ECT is een thermistor, dus het is een variabele weerstand die verandert met de temperatuur. Soms gaat een handleiding zo ver dat u iets doet, zoals de ECT eruit halen, in water leggen dat u aan de kook brengt en tegelijkertijd de weerstand controleren met een multimeter en de temperatuur controleren met een thermometer.
De temperatuurmeter op het dashboard staat niet op een "normale" schaal en correleert niet direct met uw ECT-meting. Het is misschien beter om erover na te denken als "koude motor", "motor wordt warm", "bedrijfstemperatuur", "warmer dan normaal" en "stop nu want je gaat je koppakking opblazen". Met andere woorden, de meterschaal komt niet overeen met het ECT-nummer.
Praktisch (dwz. schoon, in uw auto zitten, lui zijn en niet vies worden), als u benieuwd bent of de dingen een beetje "werken" ... zou ik voorstellen om uw scantool aan te sluiten en uw live data ECT te monitoren tijdens het rijden. Sommige van deze nummers die ik ga opsommen, zijn van mij. Het zijn geen officiële nummers uit een Honda-handleiding die ik heb gelezen. Wanneer de motor koud is, moet de ECT ongeveer de omgevingstemperatuur zijn. Als u begint te rijden, moet de ECT stijgen en zich vervolgens stabiliseren rond 194F, wat het moment is waarop uw thermostaat volledig open moet staan. De ECT-temperatuur kan iets lager zijn als u zich in een koud klimaat bevindt of met snelheden op de snelweg rijdt. De ECT-temperatuur zal iets hoger zijn als u in de zomerhitte zit of langere tijd stationair draait. Zodra uw ECT in het bereik van 217-223F komt, moeten die ventilatoren inschakelen en de temperatuur weer verlagen.